Arbetet ledde till att man utvecklade modellen ”Lära nära”, vars främsta verktyg är observatörer som besöker skolorna för att få ett utifrånperspektiv på verksamheten. Det är förskolepedagoger som rekryteras till tjänsten och som inspekterar varandras förskolor. Tanken är att det ska ge ett utifrånperspektiv på arbetet.
Modellen innehåller också, utöver observatörerna, även föräldraenkäter och enkäter bland de -anställda.
– Dels ville vi ha tre olika perspektiv att jämföra verksamheten med. Dels ville vi få till en dialog, för hela det här systemet går ut på att man pratar om resultatet. Dels ville vi se vilka områden vi kunde utvecklas inom och vi ville formulera tydliga mål för verksamheten, säger Mette Myrin.
Vid varje observatörsbesök är det tre pedagoger från en annan skola som utför kontrollen. Det är för att få till en dialog mellan observatörerna som de är flera.
– Det gör att man kan få fler perspektiv på saker, säger Mette Myrin.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Visar upp förbättringar
Eva-Lena Widén är en av de observatörer som stadsdelen har utsett. Hon har jobbat som observatör sedan projektet startade.
– Det handlar om att få en ögonblicksbild av hur det ser ut på förskolan. Så om det är en liten förskola är vi bara där en dag, medan på en större kan det -handla om några dagar, säger hon.
Hon berättar att under det första året som observationerna gjordes fanns en oro över att bli granskad och betygsatt i sitt arbete från kollegorna på för-skolorna de besökte.
– Men nu när vi är inne på tredje omgången så har det uppstått en förståelse för att det här är viktigt och ger resultat. Många tycker att det är kul när vi kommer och visar gärna upp förbättringar på saker som vi pratat om förra gången vi var där, säger hon.
En av fördelarna som Eva-Lena Widén framhåller är att man får ett utifrånperspektiv som gör att man kan komma ut ur invanda mönster.
– Som pedagog blir man lite mer kritisk till sitt eget arbete. Man sitter inte nöjd med det man gjort. Jag har jobbat inom förskolan i snart 30 år. Jag hade lätt kunnat säga att ”det här har alltid funkat” och inte förbättra saker, men så är det inte i dag.
Kan fånga upp problem
Modellen är specialutvecklad av förskolorna i stadsdelen. Till grund för modellen ligger läroplanen.
I Askim-Frölunda-Högsbo är det i dag 20 förskolepedagoger som har utbildat sig till observatörer. Själva utbildningen sker vid Center för skolutveckling. Betyget som ges till skolorna har utvecklats positivt sedan första året, vilket enligt Mette Myrin pekar mot att arbetet bär frukt.
Än så länge är modellen unik för Askim-Frölunda-Högsbo, men när den centrala förskolenämnden tar över ansvaret för förskolan från stadsdelsnämnderna vill Karin Pleijel (MP) att en liknande modell ska införas över hela kommunen.
– Den här modellen är helt klart en inspiration för hur vi ska jobba. Den kanske måste utvecklas lite, det måste vi titta närmare på, men systematiskt kvalitets-arbete måste in och då ska vi se till att få in det från början.
Hon fortsätter:
– Den här modellen gör att vi kan fånga upp de problem som finns och jobba med dem. Ibland fastnar kvalitetsarbete och man går inte på djupet. Det kommer vi runt med den här modellen, säger Karin Pleijel.
Beräknas kosta 1,3 miljoner
Kostnaderna för modellen, vilka består av utbildning och vikarier under tiden som den ordinarie personalen gör inspektionerna, är för stadsdelsnämnden 150 000 kronor. Det skulle innebära en kostnad på cirka 1,3 miljoner för samtliga stadsdelsnämnder att införa detta.
– Kostnaden är inget som vi räknat på, men det är helt klart något som vi vill ha med från början i arbetet med den centrala skolnämnden, säger Karin Pleijel.