Överkonsumtion är ett stort problem för både miljön och plånboken, anser en rad aktörer som nu går samman för att under namnet ”prylsvinn” arbeta för en mer hållbar konsumtion.
– Det finns stora problem med överkonsumtion av prylar, men det har varit svårt att sammanfatta och sätta fingret på problemet. Det behövdes ett ord som beskriver det, ett samlingsnamn. Då kom vi upp med ”prylsvinn”, säger Axel Hellström, grundare av delningstjänsten Hygglo.
– Generellt har vi en konsumtion i västvärlden som drivs av låga priser och stora volymer, en slit-och-slängkultur, säger Ola Degerfors, vd och Hygglo:s andra grundare.
”En av våra största utmaningar”
Med på initiativet finns bland andra WWF, IVL Svenska miljöinstitutet och Blocket.
– Konsumtionen är en av våra största miljöutmaningar. Att minska prylsvinnet och använda det vi redan har mer och längre är ett viktigt steg, säger Liv Fjellander, projektledare för hållbar konsumtion på IVL.
Prylsvinn definieras som den tid under en saks livslängd som den inte används, samt att saken slängs i förtid eller har konstruerats med en onödigt kort livslängd. Genom att skapa ett tydligt namn som prylsvinn vill aktörerna underlätta diskussionen, lyfta debatten och samla den under ett gemensamt begrepp.
– Problemet är att prylar inte används och inte är gjorda för att användas. En pryl som bara ligger kanske inte ses som att göra någon skada för miljön, men indirekt så gör den det. Eftersom folk som behöver den prylen måste köpa en ny i stället för att använda den som redan finns, men inte används nu, säger Axel Hellström.
Extra märkbart under jul
Problemet med överkonsumtion blir extra märkbart under julhelgen.
– Att prylar köps men inte används så mycket är ett året-runt-problem som är bestående, men under julhandeln blir det tydligt när det år efter år slår rekord. Vi kan nog alla erkänna att man sista veckan inför jul handlar saker mer för att bara ha något att köpa utan egentlig tanke på syfte och hur mycket prylarna ska användas, säger Axel Hellström.
Aktörerna bakom prylsvinn-kampanjen har tre konkreta förslag för att minska svinnet och öka den hållbara konsumtionen.
De vill införa avdrag för delning, likt den som finns för att sälja begagnade saker skattefritt för 50 000 kronor per år.
De vill också ställa krav att saker ska märkas med vilket avfall de bidragit med, vilken miljöpåverkan de haft och hur de har producerats, för att konsumenter lättare ska kunna välja varor med lägre miljöpåverkan.
Slutligen vill de införa riktlinjer kring vilken livslängd en produkt har, samt att den i så stor utsträckning som möjligt ska gå att reparera.
– Det vi vill få till är prylar som går att användas, går att reparera eller som går att plocka isär och återvinna materialen var för sig, säger Axel Hellström.