Hoppa till innehållet

Inrikes

Ny forskning: Konsumtionshets gör oss politiskt passiva

Bild: Bild: Gorm Kallestad / TT

ETC nyhetsmagasin

I nästan ett sekel har reklamen oroat författare, politiker och intellektuella. Man har anat att konsumtion och reklam passiviserar oss politiskt. Nu verkar en avhandling peka på att det faktiskt stämmer. Så vad händer med demokratin när vi så ofta känner oss som konsumenter?

– Det finns en risk att människor bryr sig mindre om politiska frågor om de utsätts för många konsumentval. Det skulle kunna vara skadligt för demokratins grundläggande värden, säger statsvetaren Johan Wejryd från Uppsala universitet.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC nyhetsmagasin!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar från ETC Nyhetsmagasin en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Teckna en årsprenumeration på ETC nyhetsmagasin.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser