ETC Göteborg
Den första färjan som drivs med el kanske kan ses köra mellan Stenpiren och Lindholmspiren redan i december nästa år. Hur den sköter sig avgör när de andra två älvskyttlarna kan få batteri.Annelie Moran
Text
I dag är det de båda färjorna Älveli och Älvfrida som kör Göteborgarna över älven i skytteltrafik vid sidan av båtarna som trafikerar mellan Lilla Bommen och Klippan. Men fler och fler reser den korta rutten från södra till norra älvstanden och det behövs en färja till. Så lagom till jul och tidtabellsskiftet nästa år är tanken att skyttlarna ska få sällskap av ytterligare en färja, en hybrid som kan drivas på el och diesel eller biodiesel. Den kommer att vara lika stor som de andra två och ska leda till fler turer, så att det blir tre färjor under högtrafik.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på ETC Göteborg!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela vintern
Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Annelie Moran
Text