”Jag tror inte att det är någon på jobbet som förstår hur hårt jag kämpar. Vad det kostar för mig att få ihop allt och vara så här strukturerad och organiserad”. Så inleds en av de personliga berättelserna i Lotta Borg Skoglund och Martina Nelsons nyutgivna bok ”Adhd på jobbet”. En bok som enligt Martina Nelson är tänkt att ge en fördjupad förståelse och kunskap om hur funktionsnedsättningen kan yttra sig i vuxen ålder i allmänhet och sätta några ordentliga käppar i hjulen och försvåra den ”drabbades” arbetsliv i synnerhet.
– Vi har pratat mycket om adhd i skolan och de anpassningar som behöver göras för att det ska fungera där. Att prata om det i arbetslivet är dock extremt eftersatt, trots att adhd inte är något som försvinner bara för att man blir vuxen och börjar jobba, säger hon.
Särskilt eftersom många inte vågar prata om diagnosen och de utmaningar den innebär med sina närmsta kollegor eller chefer menar Martina Nelson att det är viktigt att få igång diskussionen och lyfta fram det stöd som faktiskt hjälper.
– Det saknas mycket kunskap hos chefer ute på våra arbetsplatser. Med den här boken vill vi öka självkännedomen bland dem som lider av sin adhd om vad som är svårt för dem och vad de kan göra för att det ska fungera bättre, så att de kan kommunicera det vidare till sina arbetsledare, säger hon.
Ingen ursäkt
Adhd är nämligen aldrig en ursäkt för att inte ta tag i det som ställer till det för en själv, poängterar Martina Nelson. Däremot är det en förklaring till varför vissa saker är lite svårare för somliga av oss – en distinktion som är viktig att hålla reda på.
– Det behövs acceptans och förståelse på en arbetsplats om man ska hitta sätt att jobba framåt. Annars kan adhd leda till sjukskrivningar till följd av utmattningssyndrom och depressioner, som uppstår för att man bara kör på, säger hon.
Många som försöker ta upp frågan om svårigheter kopplade till sin adhd möts av oförståelse, ifrågasättande och diskriminering. Kommentarer som: ”Adhd, det har väl alla en släng av idag, skärp till dig lite så blir det nog bra ska du se”, är långt ifrån ovanliga, konstaterar Martina Nelson.
– Ja, eller: ”Börja bara i god tid, så blir det mindre stressigt för dig”. Då har man inte förstått att det ligger i diagnosens natur att skjuta upp saker. Det är som att säga: ”Lyssna bara noga nu, så du inte missar någon viktig information”. Man vill hjälpa till men förstår inte att koncentrationssvårigheten är ett riktigt funktionshinder, inte någon form av slöhet eller ovilja man har lagt sig till med.
Kan komplettera varandra
Ett annat vanligt misstag som arbetsgivare gör kan vara att säga ”men du som är så uppstyrd och duktig på det du gör kan väl inte ha adhd?”, menar hon.
– Då tänker man sig adhd på ett visst sätt och ser inte bakom fasaden. Den här personen kanske jobbar kvällar och helger för att kompensera för sina brister, eller orkar inte med att ta vara på sin familjesituation för att hen lägger så mycket kraft på att klara av sitt arbete.
Lösningen anser Martina Nelson ligger i vad hon kallar en mer kompletterande arbetsmarknad, där var och en kommer till sin rätt och fokuserar på vad just de är bra på.
– För att om vi förstår att det här blir väl utmanande för mig med min funktionsnedsättning, men här fungerar det bra, här kommer jag till min rätt, då inser vi också att vi alla har starka och svaga sidor. Vi är helt enkelt bra och mindre bra på olika saker, och tjänar därför oerhört på att komplettera varandra i stället för att försöka vara bra på allt.