– Väderprognosen är det sista jag kollar när jag lägger mig och det första jag kollar på morgonen, säger han och skrattar.
Han har jobbat som tävlingsledare i 20 år och brukar hålla i trådarna i Gothenburg Horse Show i Scandinavium.
Startskottet för omvandlingen av Ullevi gick så fort Håkan Hellström klivit av scenen.
För dagen arbetar ett drygt femtiotal personer med att få allt på plats. Ett gäng tyskar, specialiserade på tävlingsrid-banor, rullar ut fiberduk och öser makadam ovanpå. En laserstyrd minitraktor kör efter och plattar till. Inget lämnas åt slumpen.
– Underlaget är alltid fråga ett. Det första ryttare, tränare och veterinärer gör när de kommer till en tävlingsbana är att gå in och sparka i sanden, säger Tomas Torgersen.
På fredag slutbesiktas arenorna.
Hur bra arena är Ullevi som ridsportarena?
– Egentligen är det lite för stort. Men det har vi löst det genom att bygga till kortsidorna in mot mitten. Nu tycker jag att man får en bra närhet till de tävlande, säger han.
VIP-läktaren är placerad som en viadukt under vilken ryttarna passerar när de rider in på tävlingsbanan.
Biljettförsäljning in i det sista
Evenemanget har tidigare kritiserats för att ha blivit dyrare än budgeterat. I dag är sponsorpengarna i hamn. Nu hänger det på biljettförsäljningen. Och vädret.
– Vi har sålt bra hela veckan. Jag har hållit på med evenemang i 20 år och märker att folk bestämmer sig senare och senare, säger Tomas Torgersen.
Ungefär 130 000 biljetter behöver säljas för att evenemanget ska gå ihop sig.
– Vi har inte kommit riktigt ända fram än och är beroende av att sälja biljetter hela sista veckan.
– Men 15 000 platser under invigningen är redan fyllda. Den buzzen tror vi kommer att skapa ett stort intresse, säger Anders Albertsson, evenemangschef på Got Event.
På Heden står betongfundament uppställda. Garaget under Ullevi hålls stängt för allmänheten.
Nyckelpunkter har fått extra bevakning.
– Det är klart att tidigare terrorhändelser har påverkat vår planering. Senast i fredags hade vi krisövning tillsammans med polis, räddningstjänst och andra myndigheter. Vi har jobbat jättemycket med säker-heten och det känns som om vi är väl förberedda om något skulle hända, säger Tomas Torgersen.
På fredag börjar de första av de 600 tävlingshästarna att ankomma till Göteborg.
– Eftersom 95 procent av alla hästlastbilar kommer söderifrån använder vi Åby travbana som mellanstation, förklarar han.
Där lastas hästarna av, snabbbesiktas för att sedan lastas på igen. Lastbilarna slussas vidare in till stan. Hästarna lastas av. Lastbilarna körs tillbaka till Åby.
– Allt detta kommer att ställa jättestora krav på samordning. Det blir den enskilt största utmaningen som jag ser det. Knock on wood, säger Tomas Torgersen och knackar i bordet.
Läget för lagen
Inför själva tävlingarna har han gjort en snabbspaning.
I hopplaget håller han Henrik von Eckermann lika högt som storfavoriten Peder Fredricson.
– Dressyrlaget har det tufft nu med tanke på att Tinne Wilhelmsson inte kan rida sin bästa häst.
Men Therese Nilshagen, den nya, henne ska det bli otroligt spännande att titta på, funderar Tomas Torgersen.
Fyrspannskuskarna beskriver han som individualister som nog kommer att komplettera varandra som lag. Johan Dengg har säkerhet, Fredrik Persson erfarenhet och Axel Olin är vass i terrängen.
Imponeras av pararyttarna
Men är det något som berör Tomas Torgersen så är det paradressyren. Här presterar ryttare med olika grader av funktionsvariationer vad många ryttare med normativ funktionsuppsättning aldrig ens kommer i närheten av. Felicia Grimmenhag är ett av de tunga svenska namnen.
– De här hästarna och ryttarna är helt fantastiska. I paradressyr blir hästarna någons ben eller ögon på riktigt. Jag har själv ridit i 50 år men att titta på dem ger mig en riktig tankeställare som får en att verkligen vilja renodla sin ridning och känslighet, säger han.