Det låter nästan osannolikt när killarna berättar om hur allting började. Det var mindre än ett år sedan de träffades för första gången på ett gym i Jönköping. Arvid Nilsson jobbade på Ica på Klostergatan. Alexander Cederquist Svensson gick på högskolan. De hade hört talas om varandra via gemensamma vänner – med de kände inte varandra och visste än mindre att båda höll på med musik.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Deras vänner beskriver dem nästan som varandras motsatser. Alexander är den som snabbt svarar på ett Facebook-meddelande. Arvid är betydligt svårare att få tag på genom sociala medier. Och det är Arvid som fascinerat tar upp ett exemplar av ETC Jönköping när duon kommer in på redaktionen.
– Jag gillar det här med papperstidning. Jag gillar att kunna bläddra och läsa, säger han.
Samtidigt som Alexander lite försiktigt undrar om tidningen även finns digitalt.
Samarbete i raketfart
Men kanske är det just olikheterna som gör att duon jobbar så bra ihop. Deras samarbete började i raketfart. Bara ett par månader efter att de hade träffats på gymmet lanserade de sig själva som duon King Caan. Den första låten Check this out now gick direkt upp i topp på Itunes lista över elektronisk musik. Och på Spotify var de topp tre. I dag har låten spelats över 200 000 gånger på Spotify – och det innan de hade signats av något skivbolag.
Med den succén i ryggen fick de en spelning på Dreamhack. Och kort efter det signades de av Linc Music – som är en del av storbolaget Sony Music.
– Man gick lite på moln. Hade vi bara tur nu eller vad är det som händer? säger Arvid Nilsson.
Nya låten mer poppig
Allting har gått väldigt snabbt, samtidigt som killarna själva har försökt fokusera på det kreativa och arbeta fram ett eget sound. Den första låten var inom genren EDM – som för den oinsatte kan beskrivas som en typ av elektronisk dance-musik. Men med den nya låten går duon åt ett mer poppigare håll och förväntas kunna locka en betydligt bredare skara lyssnare.
Med skivbolaget i ryggen är killarna nu övertygade om att de kommer få ett genomslag som de tidigare bara har kunnat drömma om. Under några år har det talats om att skivbolagen har tappat sin makt. Men i takt med att även skivbolagen lärt sig hur de ska orientera i det nya landskapet på webben har bolagen lyckats ta tillbaka en del av makten. I dag är det till exempel viktigt att få med låtarna på rätt listor på Spotify för att de snabbt ska få ett genomslag. Och här har bolagen, som äger listorna, makten att avgöra vad som kommer att lyckas eller inte.
Samtidigt är det nervöst. Hur bra den första låten går kommer att avgöra mycket av vad som händer sedan. Duon drömmer däremot stort.
– Någon gång ska det komma en ny Max Martin eller Shellback. Och vi sticker inte under stol med att det är något vi gärna hade gjort, säger Alexander Cederquist Svensson.