− Jag vet att det här är exakt vad det växande Göteborg behöver, sa Ann-Sofie Hermansson (S), ordförande i Göteborgs kommunalråd, under tisdagens presskonferens.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
"Behövs förstärkning"
Ett av de fyra projekten som ingår i satsningen är en ny spårvagnslinje vid Stigbergstorget, som kommer att gå från Linnéplatsen, över älven till Lindholmen och vidare upp mot Backaplan och Brunnsbo. Det andra som ska lösas är två nya busslinjer. Den ena kommer att gå från Älvstranden via Vårväderstorget till Biskopsgården.
−16-bussen är i princip full hela tiden varje dag. Där behövs en förstärkning. Att man bygger ihop Biskopsgården med Norra Älvstranden är inte fy skam när det gäller integration, säger Ann-Sofie Hermansson.
Även vid Selma Lagerlöfs Torg ska det byggas ”ohyggligt mycket”. Därför kommer man att stärka upp kollektivtrafiken i stråket ner mot Brunnsbo genom en separat körbana för citybuss, från Körkarlens gata till Balladgatan. Slutligen ska den 3-kabliga linbanan mellan Järntorget och Hisingen byggas. 7 miljarder kronor blir prislappen för samtliga projekt.
− Staten tar 3,5 miljarder om vi räknar in stadsmiljöavtalen som vi hoppas väldigt mycket på när det gäller linbanan. Sedan tar staden och regionen 1,75 miljarder vardera, förklarar Ann-Sofie Hermansson och understryker att det är en bra deal som skrivits på.
Motprestationen mot den i princip femtioprocentiga medfinansieringen från staten innebär att Göteborgs stad ska se till att bygga 45 680 bostäder i de områden som påverkas av infrastrukturen.
− Det betyder ungefär 2700 bostäder per år. Det tror jag att vi ska fixa. Vi behöver framför allt fixa det, säger Ann-Sofie Hermansson.
"Tappar 10 000 bostäder"
HG Wessberg, representant från Sverigeförhandlingen, konstaterar att man nu är klara med de direktiv som mottogs från regeringen för två år sedan. Närmare 46 000 nya bostäder betraktar han som ambitiöst.
− Det är ett väldigt högt tal. Givet Göteborgs storlek är det nog per capita det största bostadsåtagande som någon av kommunerna har gjort i storstadsavtalen.
− Vi är helt överens i beredningen om vikten av att Göteborgs infrastruktur fungerar väl för att regionen i övrigt ska fungera väl, säger Johnny Magnusson, regionstyrelsens ordförande.
Alliansen välkomnar Sverigeförhandlingarnas överenskommelse men har några invändningar.
− Det som är tråkigt är att BRT/Metrobuss Kungsten-Mölndal inte kommit med, vilket innebär att vi tappar 10 000 bostäder. Anslagen från regeringen är helt enkelt för litet och det är bara att beklaga, säger Jonas Ransgård, gruppledare för Moderaterna.
Att Göteborg nu ska bygga bort bostadsbristen till år 2035 innebär enligt David Lega, gruppledare för Kristdemokraterna, att staden måste tänka nytt.
− Nu måste Göteborgs stad steppa up och pröva nya lösningar för att för första gången leverera de bostäder som utlovas. Vi har föreslagit nya lösningar som de rödgröna gärna får använda - bara det blir byggt.
Helene Odenljung, gruppledare för Liberalerna, menar att den statliga medfinansieringen är för låg.
− Vår uppfattning har varit att ersättningsnivåerna per bostad, som är relaterad till objekten, har en alltför låg finansieringsgrad.