– Vi vill gå från skärm till pärm, säger Johan Pehrson (L), partiledare samt integrations- och arbetsmarknadsminister, till Dagens ETC direkt efter pressträffen på Rosenbad på måndagen.
– Vi måste ta fasta på fakta som visar att skärmar gör att barn lär sig läsa sämre, har svårare att koncentrera sig och att det hämmar kreativiteten och nyfikenheten. Forskning har under lång tid påpekat allvaret i att mycket unga barns belöningssystem skadar deras förmåga att vara kreativa, förmågan att läsa, räkna och skriva, genom att skärmanvändningen har blivit så omfattande. Då kan vi se till att åtminstone förskolan är mer av en frizon, säger han.
Får kritik – det är fel
Skolverket får nu i uppdrag av regeringen att göra en översyn av området digitalisering i förskolans läroplan. Myndigheten ska föreslå ändringar som innebär att det inte längre ska finnas några krav på att digitala lärverktyg ska användas i förskolan.
– Idag kan förskolor som inte använder digitala verktyg få kritik ifrån Skolinspektionen, det är inte rimligt, säger skolminister Lotta Edholm (L).
– Det finns oerhört mycket vetenskap som visar att barn lär sig bäst i analoga miljöer. Förskolan behöver gå tillbaka till grunderna, fortsätter Edholm och berättar att hon pratat med många föräldrar som varit bekymrade över frågan om skärmtid på förskolan.
Men regeringens förslag öppnar ändå för en mindre användning av digitala verktyg i förskolan, som då ska ske ”utifrån tydligt vetenskapligt stöd och dokumenterat pedagogiskt mervärde”
WHO vill se skärmstopp
Enligt världshälsoorganisationen WHO:s rekommendationer för barn under två år inte utsättas för någon skärmtid överhuvudtaget. Varför följer ni inte dem helt?
– Min uppfattning är att vi gör detta. Sen är det klart att det kan finnas femåringar, om man kommer fram till att det finns ett beforskat och faktagrundat mervärde pedagogiskt, som gynnar barnens utveckling vad gäller fantasi, uthållighet, nyfikenhet, upptäckarlust, förmåga att läsa, skriva och räkna. Jamen då är det klart att man ska lyssna på det, men det måste bygga på forskning, inte på att det kommer en flod av skärmar in på våra skolor och förskolor, säger Johan Pehrson.
Vissa forskare hävdar att det finns en risk att barn som inte använder skärmar hamnar i ett ”digitalt utanförskap”, hur ser du på det?
– Skärmar kommer och ska introduceras under grundskolan. Men i grunden är det för alla som regel bättre att läsa från pärm till pärm.
Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet senast den 4 juni 2024.