Efter flera års förhandlingar ska EU-parlamentet nu rösta om införande av enhetliga regler för alla tågresenärer inom unionen. Bland annat handlar det om tydligare regler kring force majeure, krav på utrymmen för cykeltransport och regler kring biljettbokningar.
Men EU-parlamentarikern Jakob Dalunde (MP) dömer ut förslaget och anser att det på vissa punkter till och med kommer att försämra för dem som vill kunna välja tåget som primärt transportmedel.
– Vi är jättebesvikna. Det finns skrivningar i förslaget som pekar åt rätt håll, som biljettbokning, men bolagen får där nio år på sig att införa ett gemensamt system, och då är det alldeles för sent. Det måste bli lättare att åka tåg nu, säger han.
Delar inte kunder
Problemet är enligt Jakop Dalunde att tågbolagen helt enkelt inte vill sälja varandras biljetter, eller låta bokningstjänster göra det, och inte heller ta ansvar för de problem som kan uppstå vid förseningar. Här jämför han med flygbolagen, där en försening ofta automatiskt leder till att resenären bokas in på nästa flyg så att den kan fortsätta sin bokade resa.
– Tågresenärers rättigheter blir till och med sämre om man ser till vad förslaget säger om force majeure, där tågbolagens möjligheter att neka resenärer ersättning vid inställda eller försenade avgångar blir fler än tidigare. Det här är dåligt dels för att det ökar risken att resenärer blir stående, dels för att det inte tvingar tågbolagen att underhålla och upprusta sina tåg så att de klarar till exempel sämre väder, säger han.
Nationella bolag trilskas
Det som står i vägen politiskt för att det ska bli lika enkelt att boka internationella tågresor är enligt Jakop Dalunde ren och skär protektionism.
– Både vänster och höger i parlamentet vill att det ska bli enklare att boka resor genom ett gemensamt system. Problemet ligger i ministerrådet, som representeras av medlemsländernas regeringar, och de lyssnar i första hand på de egna nationella tågbolagen, som inte vill ha någon konkurrens.
Betydligt mer optimistisk är parlamentskollegan Johan Danielsson (S), som väljer att se det positiva i det förslag som med stor sannolikhet kommer att röstas igenom.
– Alla ska erbjudas alternativa resvägar, vi får på plats krav på utbytardata mellan medlemsländerna för att förbereda för ett gemensamt bokningssystem, det blir ökade krav på att erbjuda plats för cyklar och det blir enklare att resa för den som behöver assistans. Så generellt kommer tågpassagerares rättigheter att stärkas, säger Johan Danielsson.
Men det här med att tågbolagen får nio år på sig innan ett system måste vara på plats – är inte det lite tandlöst?
– Det stämmer inte helt. När det kommer till utbyte av data gäller det från dag ett där datan finns, men det finns också länder där digital data inte finns tillgänglig och där de behöver tid på sig. Detta är ett viktigt första steg i arbetet för ett gemensamt biljettbokningssystem. Man kan tycka att nio år är en lång tid, men det är en del av kompromissen.
Är du och S nöjda med förslaget?
– Jag ser samma problem som Dalunde och skulle gärna också gå framåt i samma takt som han, men det här är vad vi lyckades få. Vi har hållit på med den här frågan sedan 2017. Alternativet att inte säga ja till de här små framstegen nu är att förhandlingarna strandar. Så det är klart att det är bättre för resenärerna att få det på plats.