Kommunals utredare har åkt runt hela landet för att möta hemtjänstpersonalen i varje enskild fackavdelning. Hälften av pesronalen de träffat säger att de dagligen inte hinner med sitt arbete. Utformningen av hemtjänsten är inte enhetlig i alla kommuner, men den vanligaste källan till personalens missnöje handlar om detaljstyrning, kontrollsystem och pressade tidsmarginaler.
Frihet under ansvar
Vid årsskiftet till 2014 infördes inom hemtjänsten det kritiserade rapport- och kontrollsystemet Paragå. Vid varje hembesök loggar personalen in sig i en mobil-app, för att registrera påbörjat besök. För varje åtgärd finns ett visst antal utstakade minuter, beslutade om av biståndshandläggare och beskrivna i en detaljerad genomförandeplan. Hjälp vid dusch ges vanligtvis 15 minuter. Tid för social omsorg ges sällan utrymme i planeringen.
Kommunal kräver nu i rapporten ”Plats för proffsen” att tidsrapporteringen tas bort och att hemtjänstpersonalen återfår en frihet under ansvar, för att kunna ge bättre vård och omsorg till de äldre. De föreslår även att genomförandeplaner för brukare tas fram i ett nära samarbete mellan vårdpersonal och biståndshandläggare.
– Vår idé är att hemtjänstpersonalen ska lägga upp sin dag mer på egen hand. Det är de som dagligen träffar de äldre och känner dem. Dagens minutkontroller är ett sjukt system. Grunden för en bra hemtjänst består i att ge personalen mer tillit och eget ansvar, säger Torbjörn Dalin.
Emilia Bobak, samordnare på Attendos lokalkontor i Liljeholmen, Stockholm, menar att Paragå fört med sig för- och nackdelar.
– Kontrollerna är på sätt och vis bra, eftersom de garanterar att varje brukare får sina besök på utsatt tid. Men samtidigt märker vi att personalen tvingas koncentrera sig på att slaviskt följa tidsschemat, i stället för att fokusera på de äldres behov, säger hon.
Om ett system för kontroller måste finnas, menar Torbjörn Dalin att stickprovskontroller och sanktioner mot utförare som inte sköter sig vore ett bättre alternativ.
Usla arbetsvillkor
Detaljstyrningen av personalen tycker han är förnedrande för de utbildade undersköterskor som sökt sig till vårdyrket.
– Du får en lapp där det står att duschen ska ta 15 minuter. Det undergräver professionalismen och yrkesstoltheten, säger Torbjörn Dalin.
De usla arbetsvillkoren för dessutom med sig att få blir långvariga i yrket, vilket drabbar kontinuiteten i relationen till de äldre.
– Det är svårt att hitta folk som vill vara kvar i äldreomsorgen. Många slutar för att de tycker att jobbet är för stressigt. Till följd av den höga omsättningen på personal är det svårt att erbjuda en kontinuitet i relationen med brukarna, säger Emilia Bobak.
För att få personalen att stanna menar Kommunal att även utvecklingsmöjligheter och fortbildningen i hemtjänstyrket måste bli bättre.
– Det är inte bara nödvändigt för att höja hemtjänstyrkets status, det är dessutom så att våra gamla bor kvar hemma allt längre. Därmed ställs högre krav på hemtjänsten. Fortbildningar krävs inom exempelvis demensvården, säger Torbjörn Dalin.
Ministern: Ska utredas
Såväl Emilia Bobak som Torbjörn Dalin framhåller bristen på ekonomiska resurser som ett av grundproblemen.
– Det satsas på fel saker. Man sänker skatter samtidigt som man drar ned på skolor och äldreomsorg. De gamla som har jobbat hela sitt liv får inte ett skit för det, säger Emilia Bobak.
Torbjörn Dalin säger att lagstiftningen kring äldreomsorgen behöver justeras för att Kommunals krav ska kunna genomföras och att han varit i kontakt med civilminister Ardalan Shekarabi (S), som visat stort intresse för förslagen.
– LSS-vården har en strängare skrivning i lagboken, därför får hemtjänsten alltid stå tillbaka när kommunerna ska spara in på vårdkostnader, säger han.
– Jag har under året besökt ett flertal verksamheter som visar att det går att förändra arbetssättet till det bättre för både brukare och personal. Under hösten avser regeringen att tillsätta NPM-utredningen och då kommer dessa frågor att belysas närmare. Vi behöver hitta metoder som sätter medarbetarnas villkor mer i centrum. Vi ska lita mer på personalens kompetens, säger Ardalan Shekarabi.