Det är Hisingenlinjerna 20, 27, 31 och 32 som från sommaren 2020 ska köras med elbussar. Totalt ska 15 bussar användas för trafik på de linjerna.
– Utifrån ett svenskt perspektiv går vi före jämfört med andra större städer. Göteborg är där de allra flesta satsningarna vi gör kommer att ske och det är oerhört viktigt för att klara de mål vi fått uppsatta, säger Lars Holmin (M), styrelseordförande för Västtrafik.
Förutom de nya bussarna ska ett elladdningsnav byggas vid Eketrägatans hållplats, som blir en centralpunkt för de nya ellinjerna. Vid hållplatsen ska fyra bussar kunna laddas samtidigt – elen fördelas så att den buss som är i störst behov prioriteras.
”Väldig skillnad”
Västtrafik försöker nu att styra sina avtal så att elbussar ska ingå i både nya och befintliga avtal. Eldriften har förutom miljöaspekten också flera andra fördelar, påpekar Lars Holmin. Genom att de är tystare blir det en lugnare och trevligare gatumiljö, med minskat buller.
– Elbussen skapar ett annat rum i staden, en annan möjlighet till en attraktiv och levande stadsmiljö. Tänk dig själv att du sitter ute en fin dag och ska fika, det blir en väldig skillnad mellan en buss som står på tomgång, eller en tyst elbuss, säger Lars Holmin.
Bättre arbetsmiljö
En annan fördel med elbussarna som Lars Holmin tar upp är den tystare miljön för de ombord på bussarna. Förarna får en bättre och lugnare arbetsmiljö samtidigt som resenärerna också får en tystare resa. Det är lärdomar som Västtrafik dragit av Electricity-samarbetet som startade 2015, där elbusstrafik testas genom att köra elbussar i reguljär trafik på linje 55 i Göteborg.
– Samtalen på bussen blir annorlunda och människor mår bättre. Om vi kan påverka det så får vi en samhällsvinst som det inte går att sätta pengar på, säger Lars Holmin.