BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Dessutom vill företaget dra in ersättningen för Peter Annerback, ordförande i Hamnarbetarförbundets avdelning 4, för det arbete han gjort för förbundet under tiden som konflikten pågått, något som enligt facket strider mot deras avtal. Om Hamnfyran vinner i rätten kan det innebära skadestånd och ersättning för utebliven lön på flera hundra tusen kronor till ordföranden Peter Annerback.
Beklagar att det gått till domstol
Dagens ETC träffar representanterna för Hamnfyran utanför Arbetsdomstolen i Gamla stan i Stockholm. Ordföranden Peter Annerback medger att han är lite nervös idag. Han beklagar också att de varit tvungna att driva saken till domstol.
– Det är jäkligt tråkigt att det har gått så långt, man ska inte behöva driva sådana här fall överhuvudtaget. Vi har inte krävt jättemycket pengar, utan det här är mer en markering att man gör inte så här. Men de har inte ens läst igenom de papper som vi har inför förhandlingarna, känns det som, säger Peter Annerback.
Det är första gången Hamnfyran går upp i domstol mot APM Terminals, men antagligen inte sista, enligt Peter Annerback. Han är, som han kallar det själv, lekman i frågan men hänvisar till att rätten i tidigare domar har gått på deras linje.
– Det här borde vara självklart. Om man läser domar från domstolen så tycker jag att det borde vara självklart i till exempel frågan om kvittning. Vi har också ett avtal på vad jag ska ha för lön, det tycker vi också är självklart, säger Peter Annerback.
”Ska följa reglerna”
Den så kallade kvittningsfrågan handlar om att arbetsgivaren drog in lön för anställda för frånvaro för till exempel sjukdom, men långt efter att de varit frånvarande och utan att ha förhandlat om detta med facket. En småsak kan tyckas, men för Hamnfyran är det viktigt att markera att företaget måste följa reglerna och inte, som man menar att de gjort, skylla på att de upphandlat löneutbetalning med tredje part.
– Vi har aldrig haft problem med arbetsgivare förut, som till exempel när verksamheten drevs i ett kommunalt bolag, och vi har inte samma problem med de andra arbetsgivarna i Sverige när det gäller sådana här frågor. Men med just APM har vi problem, för de tror att de kan göra precis som de vill, säger Peter Annerback.
Erik Helgeson, som också arbetar i hamnen, menar att frågorna som nu kommer upp i rätten är gamla, men att situationen i hamnen fortfarande är densamma. Han beskriver det som trakasserier mot de fackligt aktiva.
– Innan jul drog APM in vår ordförandes passerkort till exempel, de hittade på något om säkerheten, som bara gällde honom, för att han inte ska ha tillgång till sin egen arbetsplats och kunna prata med sina egna medlemmar, säger Erik Helgeson.
Knappast slutet på konflikten
Arbetsledare ska också ha talat om för nyanställda att det kommer ligga dem till last om de väjer ”fel” fackförening, det vill säga Hamnarbetarförbundet istället för LO-förbundet Transport. Att processen nu inleds för att få ett avgörande, åtminstone i en del av tvistefrågorna, är bra men knappast slutet på konflikten, menar Erik Helgeson.
– Vi skickade in en ny stämningsansökan härom dagen, och det kan nog bli fler. Situationen är sådan att vi får kämpa med alla de medel som finns. Och då är domstolarna ett av dem, säger han.
APM Terminals vill inte ställa upp på en intervju inför förhandlingen. I ett skriftligt svar hälsar vd:n Henrik Kristensen via presschefen att de anser att de gjort allt de kan för att lösa konflikten med Hamnarbetarförbundet.
– Vi har haft ett 70-tal sittningar med Hamnarbetarförbundet under drygt ett års tid, utan resultat. Vi har tackat ja till alla bud från medlarna. Vi har idag ett branschövergripande kollektivavtal som borde garantera arbetsfred. Nu välkomnar vi att regeringen snabbt ser över regelverket på arbetsmarknaden, skriver han.
Hänvisar till Medlingsinstitutet
APM Terminals hänvisar till att de har godtagit Medlingsinstitutets förslag, men enligt facket så var det förslaget identiskt med det tidigare erbjudandet. Företaget menar också att det är Hamnarbetarförbundet som stått för flest stridsåtgärder och att arbetsgivaren endast svarat med lockouter. Hamnfyran menar dock menar att de bara strejkat ett fåtal dagar, och att resten är övertidsblockad vilket de menar är rimligt när en arbetsgivare samtidigt lagt ett varsel om uppsägning.
De här frågorna kommer inte innefattas i de första förhandlingarna i AD. Ordföranden Peter Annerback känner tillförsikt och menar att kampen går vidare även om rätten inte går på deras linje.
– Förhandlingarna är jätteviktiga för oss. Det är inte så att det är en överlevnadsfråga, men vi anser ändå att när det finns en överenskommelse, som med min lön, så kan ska man följa den, säger Peter Annerback.