Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Nu får bilen flytta på sig

ETC Stockholm

Länge har bilen varit det högst prioriterade transportmedlet i Stockholm, med kollektivtrafiken en bra bit lägre ner på listan. Något som knappt har funnit i stadsplaneringens medvetande på många decennier är cykeln. Men nu blåser nya vindar i kommunalpolitiken, och cykelbanor för 1 miljard kommer att byggas under mandatperioden.

När det första vårvädret gick att skönja över Stockholm införskaffade jag mig en cykel. Ett perfekt sätt att spara pengar i stället för att köpa det dyra – och snart ännu dyrare – SL-kortet och samtidigt få lite vardagsmotion, tänkte jag. Cykel hade varit mitt huvudtransportmedel under uppväxten i Norrköping och under studenttiden i Uppsala. Enkelt och snabbt kunde man ta sig vart som helst utan några som helst problem i de båda städerna. Breda cykelvägar vid de mer tungt trafikerade vägarna och respektfullhet mellan bilister och cyklister på mindre vägar. Dessutom har andra jämförbara huvudstäder i Europa, som Köpenhamn och Amsterdam, blivit kända för hur enkelt det är cykla.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Göra Stockholm till en cykelstad

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på ETC Stockholm!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs ända till i sommar

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa ända till sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln