Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Nu får bilen flytta på sig

ETC Stockholm

Länge har bilen varit det högst prioriterade transportmedlet i Stockholm, med kollektivtrafiken en bra bit lägre ner på listan. Något som knappt har funnit i stadsplaneringens medvetande på många decennier är cykeln. Men nu blåser nya vindar i kommunalpolitiken, och cykelbanor för 1 miljard kommer att byggas under mandatperioden.

När det första vårvädret gick att skönja över Stockholm införskaffade jag mig en cykel. Ett perfekt sätt att spara pengar i stället för att köpa det dyra – och snart ännu dyrare – SL-kortet och samtidigt få lite vardagsmotion, tänkte jag. Cykel hade varit mitt huvudtransportmedel under uppväxten i Norrköping och under studenttiden i Uppsala. Enkelt och snabbt kunde man ta sig vart som helst utan några som helst problem i de båda städerna. Breda cykelvägar vid de mer tungt trafikerade vägarna och respektfullhet mellan bilister och cyklister på mindre vägar. Dessutom har andra jämförbara huvudstäder i Europa, som Köpenhamn och Amsterdam, blivit kända för hur enkelt det är cykla.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC Stockholm!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Nu kan du låsa upp alla artiklar i en vecka - utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Vill du prenumerera hela sommaren till superpris? Nu får du 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln