– Vi höjer bland annat priset på bussen i Örebro för att finansiera reformen, säger Mats Gunnarsson (MP), ordförande i nämnden för samhällsbyggnad Region Örebro län.
Mats Gunnarsson förklarar att sänkningen är en följd av ambitionen att det ska bli billigare för invånare i den norra länsdelen att långpendla.
– Det är viktigt inte bara på turerna från Hällefors och Ljusnarsberg till Örebro utan även åt andra hållet. Jag mötte i höstas politikerna i Hällefors och de förklarade att när de söker nya tjänstemän så är ofta de sökande från just Örebro och dessa vill ha bra kommunikationer för att ta ett jobb i Hällefors.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Anpassade bussar för långfärd
I frågan om bra kommunikationer ligger förutom priset även turtätheten. För Hällefors som till skillnad från Ljusnarsberg inte har någon tågförbindelse med Örebro handlar kommunikationen om buss.
– Expressbussarna som ju går fem gånger per dag är väldigt uppskattade, men ett tätare turschema än dagens är inte aktuellt. Däremot vill vi att bussarna ska bli bekvämare och mer anpassade för långfärd än de standardbussar som kör på sträckan i dag. Men det är investeringar som också ligger i framtiden, säger Mats Gunnarsson.
Anropsstyrd trafik kan bli aktuellt
En annan utveckling av kollektivtrafiken som han säger sig vilja testa i norra länet är så kallad anropsstyrd trafik. Det går ut på att resenären ringer bussbolaget när hen vill åka och så kommer en betydligt mindre buss som är billigare och miljövänligare i drift och hämtar upp resenären.
– Att köra en linjebuss med över 50 sittplatser för ett par personer är inte så smart. Med anropsstyrd busstrafik kan en minibuss hämta upp resenärerna, antingen vid hemadressen eller på den vanliga busshållplatsen. Men den kör inte om det inte finns några resenärer till skillnad från en tidtabellslagd buss som ju följer sitt körschema oavsett hur många eller få som vill åka med.
– Men inte heller detta kommer att ske nästa år. På grund av en komplicerad upphandling där vi till viss del är styrd av gamla kontrakt kan anropsstyrd busstrafik för norra länsdelen bli aktuell tidigast 2018 till 2019.