Norwegian växer och lanserade förra året sin satsning på internationella lågprisflygningar till destinationer som New York och Bangkok. Men nu hotar det norska fackförbundet Parat med strejk med anledning av att flygbolaget sagt upp sitt nuvarande anställningsavtal med 1 300 kabinanställda. I stället har dessa anställts i bemanningsföretagen Cabin Services Norway (CSN) och Cabin Services Denmark (CSD).
– Delningen här gör att facket förlorar sin möjlighet att påverka, säger Marit Lindén som är fackligt ansvarig för kabinpersonalen på Norwegian.
– Företaget splittrar facket genom att vi blir färre som arbetar enligt samma avtal. Nu ska vi in i medling på måndag och tisdag. Om vi inte kommer överens så använder vi de medel vi har. Det kan bli strejk.
Osäkerhet
Oron är stor bland de anställda att övergången ska innebära sämre ekonomiska villkor, berättar en person som arbetar i kabinpersonalen för Norwegian i Danmark.
– Det blir en väldig osäkerhet, säger hen till Dagens ETC.
– Nästa steg kan bli att vi blir sålda till ett annat bolag. Norwegians ledning säger att det är för att för att företaget ska kunna växa, men det vi vill ha är trygga jobb. Bemanningsföretagen kan vara ett sätt att på sikt ersätta oss med lågavlönad utländsk personal, säger den kabinanställde som vill vara anonym.
”Social dumpning”
Norwegian har tidigare kritiserats för att dumpa lönerna genom att använda sig av thailändska kabinanställda på långflygningar mellan Europa, Asien och USA. En granskning från det norska mediebolaget NRK visade att de flesta har en månadslön som motsvarar cirka 3 000 svenska kronor. Fackförbundet Parat har kallat villkoren för ”social dumpning”. Norwegian har bemött kritiken med att det är en bra lön med thailändska mått, och att man måste möta de asiatiska flygbolagen på deras egen planhalva.
En svensk som arbetar i kabinpersonalen för Norwegian, och som vill vara anonym, säger att omorganiseringen på företaget leder till försämrad anställningstrygghet och en oviss framtid.
– Passagerarna ser inte detta, de är bara intresserade av priset på biljetten tills den dagen då det händer en allvarlig olycka. Norwegian börjar mer och mer likna ett skandinaviskt Ryanair.
”Försvagar inte facket”
Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian, menar att Parat har fel i sin kritik och att det norska facket inte varit intresserade av att förhandla, utan sökt konflikt direkt.
– De tror att vi gör uppdelningen för att försämra men det stämmer verkligen inte. Som en del i att Norwegian växer och blir allt mer globalt behöver företaget anpassas. Norwegian har fått flera nya bolag som ligger under moderbolaget. Det är också därför som de helägda dotterbolagen Cabin Services Denmark och Cabin Services Norway (CSN) bildades. Ingen från kabinen mister några rättigheter till följd av omorganiseringen, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.
Hon menar att omorganiseringen inte leder till att facket försvagas.
– Nej, man kan organisera sig på samma sätt som tidigare och ingen mister några rättigheter.