Som en sorts dokusåpa har kommunerna fått tävla om etableringen av batteritillverkaren Northvolts anläggningar. Det blev i oktober klart att Northvolt ska öppna en forskningsanläggning på Finnslätten i Västerås och ett kontor i Skrapan i Västerås centrum. Enligt Northvolt kommer företaget i ett inledningsskede att behöva anställa 300–400 personer i Västerås. Den stora batterifabriken kommer att hamna i Skellefteå.
Högteknologisk branch
Northvolt ska tillverka litiumjonbatterier till elbilar. Företagets vd Peter Carlsson har tidigare arbetat åt den amerikanska elbilstillverkaren Tesla. Det är en högteknologisk bransch som ska bidra till en bättre miljö och skapa arbetstillfällen i Sverige. I botten av produktionskedjan döljer sig däremot hårt, primitivt kroppsarbete i fattiga länder.
Människorättsorganisationen Amnesty har spårat försäljningen av kobolt, som används i litiumjonbatterier, till gruvor i Kongo. Vuxna och barn, en del så unga som sju år, arbetade under farliga och skadliga förhållanden i dessa gruvor.
– Våra utredare pratade med 87 gruvarbetare och 17 av dem var barn, säger Kathleen McCaughey, sakkunnig på Amnesty.
Gruvarbetarna arbetade i tunnlar under marken och använde enkla handverktyg för att hacka fram kobolten. Ofta skedde dödsolyckor på grund av ras eller bränder i tunnlarna.
– När man frågade människor i de här byarna så kunde man dokumentera minst 80 dödsfall det senaste året, säger Kathleen McCaughey.
Saknar skyddsutrustning
Vidare saknade arbetarna tillgång till grundläggande skyddsutrustning som handskar, arbetskläder och ansiktsmasker för att skydda mot lungsjukdomar och hudåkommor.
Amnesty uppmanar företag som använder kobolt att undersöka om kobolten utvinns under farliga förhållanden eller med hjälp av barnarbete, och att berätta vilka leverantörer de använder.
– Jag har inte granskat Northvolt. Jag vet inte hur de arbetar med de här frågorna överhuvudtaget. Men det är absolut något jag förväntar mig att de gör, och något de bör göra enligt internationella standarder, säger Kathleen McCaughey.
Hur tillgången på mineraler till litiumjonbatterier ska säkras är något som hela branschen brottas med. Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt, berättar att det ännu inte är klart var företaget kommer att få sina råvaror ifrån.
”Vår storskaliga produktion är planerad att sätta igång i slutet av 2020 och vi för nu diskussioner med möjliga leverantörer. Att dessa mineraler, oavsett var de produceras, tas fram under etiska förhållanden är centralt för oss och kommer att vara avgörande i dessa samtal”, skriver han i ett mejl till ETC Västerås.
Hälften från Kongo
Jesper Wigardt berättar att företaget, tillsammans med högskolan Chalmers, på längre sikt arbetar med att ta fram en metod för att återvinna batterier och därmed minska behovet av nya råvaror. På kortare sikt håller Northvolt på att ta fram riktlinjer för hållbarhet.
– Vi har påbörjat arbetet med att ta fram långsiktiga policys och rutiner, inklusive uppförandekoder, som även kommer gälla våra huvudleverantörer när sådana avtal sluts. Just att arbeta för att förhindra barnarbete är en självklarhet för oss, meddelar Jesper Wigardt.
Hälften av all kobolt i världen kommer från Kongo, vilket gör det svårt för batteriföretagen att undvika det landet. Amnestys Kathleen McCaughey vill dessutom understryka att företagen måste se till att undvika kränkningar av mänskliga rättigheter vilket land råvarorna än kommer från.
– Oavsett om det är till elbilar, om syftet är bra, så finns ansvaret hos dem, säger hon.