Fabriken ska göra litiumjonbatterier som kan användas för elbilar och lagring av energi, och produktionen ska ske med låg klimatpåverkan. Men facket vittnar om att vissa arbetare har tvingats jobba 90 timmar i veckan och att Northvolt har satt fingrarna i öronen. Och nu rustar man för strid om det inte blir bättre.
Av alla arbetare på plats är 1 500 personer från andra länder, och på hela området jobbar 250 företag samtidigt. Enligt lokala Byggnadsavdelningen jobbar mellan 600-750 arbetare för avtalslösa företag, och enligt Arbetsmiljöverkets sektionschef Madeleine Wahter har det begåtts flera brott mot arbetstidslagen. Förutom de långa dagarna har det till exempel jobbats natt trots nattarbetsförbud, och en trött arbetare är en utsatt arbetare.
Risk för olyckor
Om du aldrig hinner återhämta dig ökar riskerna för olyckor och för att bli sjuk. Det är inte en vinkel eller ogrundad åsikt, det är hård fakta som Northvolt så klart vet om. Ett till trä i eldsvådan är att den stora mängden utländska företag försvårar kontrollerna och vid två tillfällen i år har bygget drabbats av större utbrott av covid-19, med ovaccinerade arbetare i tjänst och hundratals sjuka.
I byggbranschen är fusket också mer regel än undantag; i en rapport från Byggmarknadskommisionen konstaterar man att åtta av tio byggbolag från östeuropa på något sätt bryter mot lagen eller överenskomna avtal.
Löfven hyllade projektet
Med klimatliberala glasögon blir Northvolts fulspel och branschens dåliga villkor egentligen något positivt i längden. De ska ju faktiskt tillverka världens grönaste bästa batterier till lägsta möjliga kostnad. Liberal och naiv teknikoptimism blir en effektiv ögonbindel när arbetare pressas så hårt och långt det bara går.
Och för det mesta funkar det, för två veckor sedan besökte statsminister Stefan Löfven bygget och sa att den fantastiska industrietableringen ”stärker Norrland”. Jag undrar om han fick träffa de utmattade migrantarbetarna.
Talskrivare blev pr-ansvarig
Ansvarig för samhällsrelationer vid Northvolt (glorifierad pr-person) är Stefan Löfvens förra talskrivare Anders Thor. När tidningen Byggnadsarbetaren frågar honom om hur han ser på den fackliga kritiken från Byggnads och Elektrikernas om villkoren på Northvolts bygge säger han att arbetsgivaren upplever att de har en god dialog med facken ”även om vi förstår att medial opinionsbildning är en del av det fackliga arbetet”. Men organiserade arbetare lyfter inte brister för att det är kul eller för att dem tjänar på det själva.
Anders Thor tycker redan att de gör allt som krävs. Han säger att det inte är norm bland privata företag att kräva kollektivavtal vid upphandlingar och att det skulle vara en för stor administrativ börda. Eftersom andra också dumpar arbetsvillkoren för arbetare från andra länder kan vi också göra det, pretty much.
Miljarderna rullar in
Svaret blir ännu mer hånfullt när du tittar på hur bra det går för företaget. Med storkunder som Volvo, BMW, Scania och Volkswagen har Northvolt redan säkrat kontrakt på batterier till ett värde av 247 miljarder kronor. Företaget värderas idag till 100 miljarder och bara Northvolt-vd Peter Carlssons egna aktier är värda sju miljarder kronor.
Northvolt ser bara ljust på framtiden med planer för gigafabriker över hela Europa.
”Nu ser vi delar av hur klimatomställningen kommer att gå till”, sa Stefan Löfven när han besökte Skellefteå.
Men även om investeringar i ny teknik och en hållbar industri behövs för att nå klimatmålen vägrar jag gå med på att det kräver att rika bolag obrytt ska kunna utnyttja arbetarna som faktiskt skapar värdet och gör jobbet.
På vems villkor?
Klassmedvetenhet är att veta vilken sida av staketet du står på, och klassanalys är att veta vilka som står med dig på samma sida. Den liberala hållbarhetsvisionen innehåller gärna investmentbanker som Goldman Sachs och Morgan Stanley (rådgivare åt Northvolt) men aldrig fackförbunden.
När omställningen sker på kapitalets villkor kommer människor att fortsätta utnyttjas för gröna batterier till svindyra elbilar.