BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Det skapar ett slags socialt system vi inte vill ha, med dåliga områden. Men vi riskerar ändå att hamna där bakvägen, säger Björn Johansson, ordförande i Hyresgästföreningen region sydost.
Dyra renoveringar gynnas också av den rådande bostadsbristen som är stor på många håll, bland annat i Norrköping.
– Det är då som bolagen har möjlighet att göra så här. Annars skulle ju folk kunna välja att bo någon annanstans. Men finns det inga alternativa bostäder att flytta till, så är ju folk pressade att bo kvar och acceptera hyreshöjningarna, säger han.
Från Hyresgästföreningens sida försöker man driva på för att hyresgäster i stället ska kunna välja mellan olika nivåer av renovering, och därmed kunna styra vilken hyreshöjning man får, och kunna bo kvar där man vill.
– Men vi har inte kommit ända fram, säger Björn Johansson.
Först ut i landet
Bostadsbolaget Sigtunahem var först ut i landet, och har fått ge namn åt den modell som innebär att hyresgäster får flera olika nivåer att välja mellan – en lägstanivå där hyreshöjningen stannar på 10–15 procent, en mellannivå och en högstanivå.
I dag har modellen spritts till flera kommuner.
Bostadsstiftelsen Platen i Motala prövade tre olika nivåer i samband med en renovering.
– Det visade sig att alla hyresgäster valde den lägsta nivån. Och bolaget tog lärdom av det och gjorde inga lyxrenoveringar, berättar Björn Johansson.
Inget bolag kör fullt ut
Men i Norrköping finns inget bolag som tillämpar modellen fullt ut.
Vissa bolag ger dock två olika alternativ för hyresgästerna att välja mellan.
Så var exempelvis fallet när Hyresbostäder renoverade i Ljura.
– Men ofta blir ju båda valen för dyra. De flesta är ju inte hjälpta av att få välja mellan en hyreshöjning på 50 eller 70 procent. Det behövs ett lågprisalternativ också, menar Björn Johansson.
Jenny Hansen är vice ordförande för Hyresgästföreningen lokalt i Norrköping och också ledamot i hyresnämnden.
Hon är själv hyresgäst hos ett privat bostadsbolag i Norrköping.
Få välja nivå själv
Både som hyresgäst och som representant för Hyresgästföreningen tycker hon att det vore bra med ett system där hyresgästerna i större utsträckning får välja nivå på renoveringen.
Men hon ställer sig också kritisk till att bolagen tar ut så stora hyreshöjningar efter renovering.
– De vill oftast ha tillbaka insatsen direkt och låta pengarna gå till vinster, i stället för att låta hyresgästerna betala det under längre tid, påpekar hon.
Hon ställer sig också tveksam till om hyresgäster verkligen vill ha den höga standardnivå som bolagen tillämpar.
Läs vidare på nästa sida: Tvingats bort
Hon har sett att det är många hyresgäster i Norrköping som har tvingats bort från sina bostäder efter omfattande renoveringar.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Det är ju inte bara en lägenhet som det handlar om. Det är ju faktiskt någons hem. Det tror jag ofta att man glömmer bort, säger hon.
På Norrköpings kommunala bostadsbolag Hyresbostäder har man i nuläget inga planer på att införa olika nivåer på renovering där hyresgästerna får välja individuellt i samband med helhetsrenoveringar.
– Vi skulle inte klara att administrera ett sådant system med så många olika nivåer på hyra som vi skulle få. Men man kan alltid göra tillval, och också ta bort vissa fördyrande tillval, som diskmaskiner eller liknande, säger Roger Glemhorn, chef för projekt och inköp på Hyresbostäder.
Men man försöker nu hitta en egen modell där man tar ett helhetsgrepp på fastigheten och även tittar på miljöaspekter och energiförbrukning innan man beslutar om vilka renoveringar som ska göras.
Två olika nivåer
Bolaget Rikshem har som ambition att erbjuda två olika nivåer – en komplett och en lite mindre, med mindre hyresökning, när de renoverar sina fastigheter.
– Men i kvarteret Niten, där vi just har renoverat 54 lägenheter, så hade vi inte olika nivåer. Det var inte tekniskt möjligt, eftersom alla stammar skulle bytas och det påverkade både kök och badrum. Det är ju oftast de största renoveringarna, säger Fredrik Edlund, regionchef öst.
Han ser stora fördelar med att låta hyresgästerna ha inflytande.
– Det leder till nöjdare kunder och bättre relationer mellan boende och hyresvärdar.
Men han ser också nackdelar med olika nivåer av renovering.
– Man får en massa lägenheter med olika standard och det blir lite krångligare att förvalta. Det blir också olika tidsintervall för när nästa renovering ska göras. Och om man inte gör kompletta renoveringar ökar risken för att man får skador på det som inte är renoverat, och därmed ökade kostnader.
– Men de riskerna försöker vi eliminera när vi planerar för olika nivåer, säger han.
Hyresgäster flyttade
Efter den första etappen av renoveringen i kvarteret Niten var det många hyresgäster som flyttade. Men det är svårt att säga hur många som flyttade på grund av hyreshöjningen.
– Knappt hälften valde att flytta tillbaka efter renoveringen. Men andra fick ersättningslägenheter i samma område under renoveringen och valde att bo kvar där, i stället för att flytta två gånger, förklarar han.
Den aktuella fastigheten hade också skadats av en brand före renoveringen, vilket hade gjort att många redan hade flyttat från fastigheten tidigare.
Tekniska skäl
I de fortsatta etapperna av renovering i kvarteret Niten kommer det inte heller att vara möjligt att ha olika nivåer på renovering, av tekniska skäl.
– Men i stället får hyresgästerna en instegsrabatt på den nya hyran under tre år om de väljer att flytta tillbaka. Det första året är rabatten 1 500 kronor i månaden, sedan sjunker rabatten gradvis, förklarar Fredrik Edlund.
Som hyresgäst ska man ha ett visst inflytande när det gäller renovering. Men i praktiken fungerar det dåligt, menar Björn Johansson.
– Inför en renovering måste hyresvärden kunna visa upp ett intyg från hyresgästen. Om de inte skriver på kan ärendet ändå prövas i hyresnämnden. Men där vinner hyresvärden i 97–98 procent av fallen. Så det här skyddet existerar i princip inte. Praxis har blivit en helt annan än vad lagstiftaren har avsett. Det ska ju råda balans mellan fastighetsägarens och hyresgästens intressen, men så fungerar det inte i dag.