Totalt har de sju största svenska bankerna investerat 484 miljoner kronor i de tre bolag som står bakom oljeledningen – Energy Transfer Partners, Sunoco Logistics Partners och Phillips 66. Den allra största delen står Nordea för med 359 miljoner kronor.
Sasja Beslik, Nordeas chef för ansvarsfulla investeringar, ser allvarligt på kritiken.
– Man ska ha klart för sig att Nordea inte investerar direkt i projektet utan i obligationer hos de företag som är involverade i projektet. Nu när vi fått den här informationen kommer vi att åka ut till de berörda områdena om två och en halv vecka och träffa representanter för ursprungsbefolkningen, företag och myndigheter för att ta reda på vad som har hänt, säger han.
Om Nordea kommer fram till att företagen bryter mot mänskliga rättigheter finns det två alternativ.
– Antingen ha kvar innehaven och få företagen att förbättra sig eller sälja. Genom att sälja åstadkommer vi en kort ”name and shame”. Då kan vi inte längre påverka dem att bli bättre, säger Sasja Beslik.
Jakob König, projektledare på nätverket Fair Finance Guide, välkomnar Nordeas initiativ att besöka området. Men han beklagar att agerandet kommer först efter att Fair Finance Guide uppmärksammat Nordea på problemet.
– Man borde egentligen ha agerat för länge sedan. Det här är ju inget nytt utan välkänt. Det är tyvärr ganska symptomatiskt för hur branschen jobbar idag – de har alldeles för många investeringar, så de har inte riktigt kontroll, säger han.
Att Nordea framhåller att de inte investerar direkt i projektet utan via företagsobligationer menar Jakob König är ett försök att blanda bort korten.
– Det är fortfarande Nordeas ansvar att se till att de fonderna förvaltas enligt deras riktlinjer.
Många är kritiska
Nyheten om svenska bankers miljoninvesteringar i det omstridda oljeledningsbygget har väckt stort engagemang hos allmänheten. Över 800 personer har skickat mejl till bankerna via Fair Finance Guides hemsida. Nordeas Facebook och Twitter har svämmat över av kritiska inlägg och hot om att säga upp bankkonton.
– Det är lite synd om kunderna bestämmer sig så snabbt. Vi behöver mycket mer information från platsen. Dessutom är det så att byter man bank så byter man inte till en bank som är på något sätt bättre, utan varje bank i Sverige har sina utmaningar för att hantera de här frågorna, säger Sasja Beslik.