Ulf Berg (M), ordförande i regionstyrelsen i Dalarna, sticker inte under stol med att han aldrig tyckt att det är en bra idé att ha gratis kollektivtrafik.
– Jag tycker att en avgiftsfri kollektivtrafik är bedrövligt. Du kan cykla eller ta en promenad till jobbet istället. Det är bra för klimatet och bra för folkhälsan.
Hittills har Avesta kommun betalat 4,6 miljoner kronor per år för de extrabussar som behövdes sättas in när åkandet ökade med 300 procent efter att resorna blev avgiftsfria för resenärerna. Och för intäktsbortfallet som kommer av att resenärerna inte betalat för biljett.
Men när avtalet skulle förlängas för år 2021 ville regionen nästan ha dubbelt så mycket: 9 miljoner.
– Regionen räknade ut en prislapp vi inte var överens om, säger Lars Isacsson (S), ordförande i kommunstyrelsen i Avesta kommun.
Avtalet revs upp
I det nya priset ingick plötsligt en del Avesta kommun inte betalat tidigare, så kallad incitamentsersättning. Nu skulle kommunen betala ersättning för varje resenär som åkte med bussarna. Och eftersom bussresorna ökat från 300 000 till 900 000 enskilda resor sedan nolltaxan infördes, blev det kostsamt.
Det har aldrig funnits ett skriftligt avtal mellan Region Dalarna och Avesta kommun. Regionen har satt ett pris som kommunen betalat, vilket enligt Isacsson har fungerat utmärkt fram till nu.
Eftersom de två parterna inte kunde komma överens beslutade regionen i december 2020 att avtalet inte skulle fortsätta. Nolltaxan skulle skrotas.
I januari 2021 tog regionen bort den så kallade incitamentsersättningen som gjort avgiften för dyr för Avesta. Enligt regionens ordförande på grund av det minskade antal resenärer under pandemin. Men då var beslutet om att lägga ned nolltaxan redan taget.
Lars Isacsson anser att det handlar om ett politiskt ställningstagande från den allianstyrda regionen.
”Vill inte spara på sjukvården”
Enligt Ulf Berg har incitamentsersättningen inget med avtalet att göra. Han kallar det för politiskt fulspel och säger att sossarna ljuger.
– Avesta kommun vill inte betala de faktiska kostnaderna för vad kollektivtrafiken kostar och har aldrig gjort. Tjänstemän räknade på de faktiska kostnaderna; intäktsbortfall och vad de extra bussarna kostade. Hade de räknat på det sättet från början hade det aldrig blivit den summan de har betalat i alla år. Vi kan inte subventionera Avesta kommun. Då måste vi subventionera alla kommuner i Dalarna. Vi hade kunnat spara 50 miljoner på sjukvården istället men det vill inte vi i Moderaterna. Det var ett erbarmligt dåligt avtal med busstrafiken och man borde ha sett över den avgiftsfria trafiken för länge sedan
Han menar att Avesta kommun själva beslutade att inte fortsätta med den avgiftsfria kollektivtrafiken. Något Lars Isacsson inte håller med om.
– Vi var överens om att vi inte var överens om prislappen. Det som retar mig är att det hela tiden pratas om varför alla länets kommuner ska vara med och subventionera Avesta kommun. Det är ett sånt jäkla hån. Vi har alltid stått för våra kostnader.
Även Elin Norén (S), oppositionsråd i regionen är förvånad över hur det hela gått till.
– Jag tror det var ett sätt att skjuta reformen i sank, att döda den.
– Det här är ideologiskt. Man tyckte helt enkelt att gratistrafik för Avesta-borna var fel väg att gå. När man tar beslut så nära inpå att ett avtal ska göras om, måste man vetat om det, säger hon och pekar på att avtalet med Avesta skrotades trots att den så kallade incitamentsersättningen snart skulle tas bort för alla.
Flest kvinnor reste
Vad har då gratisresandet gett kommunen, enligt S-politikerna?
– Till en början var det ett försök, som skulle visa sig få enorma effekter för resandet. Att resandet ökade med 300 procent är inte några fler som började åka, utan det här förändrade sättet på hur man reser i Avesta. Det blev en jämställdhets- och jämlikhetsreform. Vi kunde se att det främst var yngre och äldre som reste. Och flest kvinnor. Det var härligt att se att vi inte behövde stänga ute någon från kollektivtrafiken, säger Elin Norén.
Efter att Avestaborna har börjat betala för sina resor har inga siffror på resandet tagits fram. De hade inte gett något ändå, menar Lars Isacsson. Det går inte att se under pandemin eftersom allt resande gått ned. Men något som har gått att se är hur det har drabbat folk i Avesta kommun, säger han.
– Det här fick ju sidoeffekter direkt. Vi har sedan april sett att vi får öka försörjningsstödet för att personer inte har råd att köpa bussbiljetter för att ta sig till jobbet. Nu ska vi alltså ha bidrag till vissa grupper istället för en generell välfärd. Vi hade ju en lösning som var mycket bättre.