BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Dagens ETC kan nu avslöja att ambulansinfarten till den nyss invigda intensivvårdsakuten på NKS initialt byggdes för lågt, vilket gjorde att intensivvårdsambulansen inte kom fram till entrén. Därför fick innertaket 2016 lov att rivas upp och byggas om, till en kostnad på strax under miljonen. Dessutom fick den tyska konstnären Renate Wolff lov att restaurera delar av sitt 200 meter långa konstverk, som sträcker sig längs med väggar och entréer i NKS-garaget.
– Det var när det var precis nybyggt som vi upptäckte att taket var för lågt. Problemet var att vår intensivvårdsambulans, som är en buss med sidomatning, inte kom in. De fick lov att såga upp taket och höja det med en halvmeter, säger Christian Strand, fordonsansvarig på landstingets egna ambulansbolag Aisab.
– Den här förändringen var helt nödvändig. Hade de inte gjort den hade vi lagt ner vårt arbete, förtydligar han.
Joakim Wennergren, ambulanssjukvårdare på Aisab i Solna, förklarar att de inte kunde få ut båren och med den patienterna ur bilen och in i sjukhuset.
– Det är löst nu, men jag kan tänka mig att det blev en väldigt kostsam historia, säger han.
”Förbluffande dålig planering”
Enligt offerterna från Stockholms läns landstingsförvaltning, som Dagens ETC tagit del av, upptäcktes det att innertaket vid ambulansinfarten var för lågt samt att vändplanen var för snävt tilltagen. Det skedde under provkörningen med intensivvårdsambulansen när bygget precis stod klart.
Henrik Johansson, ombudsman för Ambulansförbundet i Stockholmsregionen, är förbluffad över de ansvarigas brist på planering.
– Aisab är ju landstingets eget ambulansbolag, så det är väldigt märkligt att de inte tänkt på det här från början, kan man tycka, säger han och konstaterar att NKS är ett sorgebarn från början till slut.
– Man klipper band till nya fina byggnader och talar med vackra ord, men det är bara ett löjets skimmer. Under ytan är allt kaos. Tyvärr råder det en otäck tystnadskultur bland ambulanspersonalen, det är ett väldigt hysch-hysch kring allt det här. Man är rädd att bli av med jobbet, säger Henrik Johansson.
I slutänden går alla förseningar och felaktigheter i bygget av NKS ut över de svaga och sjuka, resonerar han.
– Det går ju ut över dem som behöver vår hjälp så klart, säger Henrik Johansson.
”Funkar som det ska”
Kjell Tyxhén, säkerhetsansvarig på programkontoret för NKS, säger att inga patienter har drabbats av byggnationsmissen, eftersom invigningen av intensivvårdsakuten inte har försenats.
Hur kunde det bli så här tokigt, tog man inte mått på ambulansen innan man började bygga?
– Sjukhuset planerades 2011. Då tänkte man sig att alla ambulanser inklusive intensivvårdsbussen skulle angöra i ambulanshallen. Orsaken till förändringen var dels att det ursprungliga förslaget inte var perfekt för angöring av den nya IVA-bussen (intensivvårdsambulansen, reds anm) och dels att det bedömdes att det skulle vara mycket trafikstörande vid den platsen då IVA-bussen är betydligt större än en normal ambulans. Därför beslutade man att flytta intaget till det nu aktuella garaget under sjukhuset.
Vid provkörningen av intensivvårdsambulansen då bygget stod klart visade det sig sedan att taket byggts för lågt.
– Ja, taket i garaget var lite för lågt när intensivvårdssängen skulle tas ut ur bussen via sidolyften. Eftersom takkonstruktionen bestod av innertaksplattor beslutade man om att höja en viss del av taket för att underlätta för ambulanspersonalen att få ut intensivvårdssängen. Viss justering av sprinklers och belysning fick också göras. Genom dessa ändringar kan nu angöringen ske med både de nya och gamla IVA-bussarna. Ambulansintaget fungerar som det ska, säger Kjell Tyxhén.
Beslutet om att bygga Nya Karolinska sjukhuset fattades av landstingspolitikerna 2010.
Den aktuella intensivvårdsambulansen invigdes 2014.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
När sjukhusets öppningsdatum började närma sig visade provkörningar i oktober 2016 att ambulansinfarten, så som den hade planerats sex år tidigare, inte längre fungerade. Detta till följd av att den nya intensivvårdsambulansen var för hög.
Då takkonstruktionen bestod av innertaksplattor beslutade landstingsförvaltningen att höja en viss del av taket. Viss justering av sprinklers och belysning fick också göras.
Åtgärderna genomfördes i november/december 2016 och sedan dess uppges intaget fungera som det ska.
Intensivvårdsakuten på Nya Karolinska sjukhuset invigdes den 1 maj 2018.
Kostnader för ombyggnad av ambulansinfarten
Ombyggnationen av ambulansinfarten kostade totalt 772 975 kronor. Därutöver tillkom en kostnad för finansieringsanalys på 75 000 kronor samt en besiktning för 50 000 kronor. Den tyska konstnären Renate Wolff fick dessutom lov att restaurera delar av sitt 200 meter långa konstverk ”Impuls”, som sträcker sig längs med väggar och entréer i NKS-garaget. Detta gjorde hon dock gratis, eftersom konstverket i sin helhet ännu inte var färdigställt.
Totalkostnader för bygget av NKS
Byggnationen av NKS inleddes i september 2010 och hade då ett kostnadstak på 14,5 miljarder kronor. I slutändan har byggkostnaden landat på uppemot 25 miljarder kronor.
Den totala slutsumman – inklusive byggnationer, investeringar och drift fram till 2040 – beräknas landa på 61,4 miljarder kronor, i stället för den tidigare planerade slutsumman 52 miljarder kronor.
Tilläggsbeställningar
En av orsakerna till att kostnaden för bygget av NKS har skenat iväg är alla tilläggsbeställningar som har behövt göras utöver det ursprungliga avtalet med byggbolaget Skanska.
En granskning av SvD visar exempel på sådana tilläggskostnader: Ett byte av en dörr kostar omkring 1 miljon kronor. Bäddning av sängarna i personalens jourrum (som de normalt bäddar själva) kostar nästan 600 000 kronor per år. Bytet av en diskho på operation kostar cirka 20 000 kronor, och en flytt av en vattenkran 143 000 kronor.
17 november avslöjar SvD även att 165 patientbadrum på NKS är felbyggda och att vattnet rinner åt fel håll. Enligt oberoende beräkningar kan det kosta cirka 100 000 kronor per rum att åtgärda felen.