Nu är allt borta. Det enda som återstår är drygt 300 arbetslösa, 11 inhyrda ålderstigna flygplan, en tom hangar i Örnsköldsvik och över 100 miljoner i skulder. Hur kunde det bli så här? Hur lyckades Nextjets vd övertala staten och bolagsägarna att återkommande satsa miljontals kronor i ett bolag som var nära bankrutt redan 2012? Och vart tog alla pengarna vägen?
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Anklagade regeringen
Bara timmar efter konkursen kom tvärsäkra svar från upphetsade ledarskribenter och politiker: den rödgröna regeringens miljöpolitik tog kål på Nextjet. ”Flygskatten en skugga över konkursen” och ”Regeringen fick som den ville”, löd rubrikerna. Liberalernas partiledare Jan Björklund twittrade ”Det är väl sådana effekter S vill uppnå med ny flygskatt. Att det flygs mindre. Minst lönsamma linjer slås ur först såklart”. Gotlands Allehandas ledarsida skrev: ”Motarbetas flyget kan man inte sedan sörja att en ensamstående mamma i Arvidsjaur inte kan ta sig vidare i karriären eftersom det krävs kursdagar i Stockholm och hon måste hinna hem till barnen”.
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon samt infrastrukturminister Tomas Eneroth kallades i förra veckan in till Riksdagens trafikutskott för att förklara sig. Men Daniel Bäckström, centerpartist och ersättare i trafikutskottet, hade redan innan ministerns besök en klar uppfattning om orsakerna.
– Det här visar hur hårt flygskatten slår i praktiken mot flygbolagens marginaler, sa han till Värmlands folkblad.
Flygskatten infördes 1 april alltså bara sex veckor innan konkursen. Nextjets problem började långt innan regeringen införde 60 kronors skattehöjning på en inrikesbiljett. Dagens ETC har läst årsredovisningar, avtal, avvikelserapporter och intervjuat ett tiotal nyckelpersoner i och kring bolaget. Nextjets konkurs är inte en historia om en miljöpolitik som gått för långt utan om en flygpolitik som svävat iväg bortom kontroll.
Nextjethärvan visar hur en statlig myndighet, Trafikverket, har drivit på prisdumpade upphandlingar med låga kvalitetskrav. Trafikverket och Transportstyrelsen har brustit i tillsynen av flygbolagets ekonomi och i förlängningen flygsäkerheten. Och bidragsberoende flygbolag och flygplatser har dragits in i ett destruktivt symbiosförhållande.
Nextjets haltande affärsmodell har varit att dumpa priserna vid de statliga upphandlingarna av norrlandslinjerna och sedan förlita sig på bidrag och stöd från desperata småkommuner i Sverige och Finland. Bolagets oseriösa agerande har frodats i takt med att regionalpolitiken allt mer har avvecklats. Varje mindre kommun i Norra Sverige tvingas konkurrera med sina grannar. Desperat försöker orter som Torsby och Lycksele att locka till sig turister och företagsresenärer. När tåg- och bussförbindelserna brister har de små kommunägda flygplatserna fått en helig status. Miljoner har pumpats in från kommun och stat för att hålla dem vid liv.
Ofördelaktiga kontrakt
Mitt i allt detta landar frälsaren Nextjet. Den karismatiske flygbolagsdirektören lovade att leverera flygtrafik till rekordlåga priser och småflygplatser i Västerås, Kramfors och finska Pori skrev under extremt ofördelaktiga kontrakt. Västerås flygplats gjorde under 2016 kraftiga underskott och en av anledningarna var avtalet med Nextjet som kostade drygt 14 miljoner att säga upp. Höga kusten airport, mellan Kramfors och Sollefteå, fick panik när flygtrafiken riskerade att försvinna och glömde läsa igenom alla detaljer i kontraktet. Och eftersom antal passagerare understeg den helt orimliga siffran 19 000 passagerare under året, en överskattning på 7000, fick flygplatsbolaget en nota på 10 miljoner kronor.
Åren 2014-2017 fick Nextjet 235 miljoner i statliga bidrag för norrlandstrafiken. Dessutom har två olika ägarkonstellationer de senaste fem åren stoppat in 102 miljoner i bolagets svarta budgethål. Men inget har hjälpt. Nextjet var konkursmässiga redan 2012. Det vet alla som granskat siffrorna. Men av någon anledning har alla fäst blicken någon annanstans.
Började på Island
Konkursen hade sin början under den isländska glaciären Eyjafjallajökull, många år innan Stefan Löfven blev statsminister. En vulkan som varit vilande i över två hundra år vaknade plötsligt till liv och ett moln av vulkaniskt glas sköts upp i atmosfären. De mikroskopiska glaspartiklarna innebar en fara för flygplanens känsliga mätinstrument och den 17 april 2010 stoppades alla flyg över 26 europeiska länder.
På ett hotellrum i Luleå satt Mikael Yttergård och svettades framför nyhetssändningarna. Han var då delägare i uppstickaren Nextjet som han startat med Magnus Ivarsson och tre andra piloter.
– De andra bolagen har stora finansiärer i ryggen som kunde kliva in när detta hände. Vi hade inte några starka finansiärer bakom oss. Varje dag som planen stod på marken kostade det oss två miljoner, säger Mikael Yttergård.
Konkursen hade varit ett faktum redan då om det inte varit för en grupp lokala näringslivstoppar i Örnsköldsvik, med det före detta hockeyproffset Peter ”Foppa” Forsbergs familj i spetsen. 2012 köpte deras bolag Höga kusten flyg AB upp Nextjet och de lät sig övertygas om att behålla Magnus Ivarsson som vd.
– Han saknade förmågan att leda bolaget och det var vi andra som gjorde det. Vi blev väldigt förvånade att han fick sitta kvar som vd hos de nya ägarna. Han var väldigt duktig på siffror men dålig på att göra realistiska kalkyler. Kungen av glädjekalkyler helt enkelt, säger Mikael Yttergård som tillsammans med de andra tre grundarna lämnade bolaget efter försäljningen.
”Foppa” lånade ut pengar
Han vill inte uppge hur mycket han fick betalt för sina aktier i bolaget.
– Jag fattar inte vad de hållit på med. De senaste åren har det varit högkonjunktur för flyget, ändå har ekonomin körts i botten. Men det är vad som händer om man inte har stenkoll på alla utgifter, säger Mikael Yttergård.
Under 2015 växte skulderna okontrollerat igen och för att rädda bolaget tvingades ägarna, däribland Foppa, låna ut 18 miljoner kronor. Året efter var de tvungna att stoppa in ytterligare 30 miljoner. Ändå gapade ett gigantiskt svart hål i ekonomin. Sommaren 2016 var kapitalbristen 100 miljoner och till slut gav Örnsköldsviksgruppen upp och sålde Nextjet vidare till Air Åland och det finlandssvenska energiföretaget Katternö för endast fem miljoner kronor.
Varför de finska affärsmännen gav sig in i Nextjet är en gåta, säger Arne Karyd som är före detta utredare på Luftfartsverket och Trafikverket.
– Under mina 30 år i branschen har jag aldrig sett något liknande. Magnus Ivarsson har lyckats övertyga finansiärer att gå in med stora pengar i bolaget men har misskött trafiken från början till slut, säger Arne Karyd.
Dagens ETC har tagit del av hundratals avvikelserapporter som visar otaliga förseningar och trafikstörningar. För att hålla nere kostnaderna vägrade Nextjet följa kollektivavtalen och höll nere piloternas löner. Enligt Martin Lindgren på fackförbundet Svensk pilotförening var Nextjet-piloterna hårt pressade att inte rapportera in småfel som kunde leda till kostsamma förseningar eller inställda flyg.
– Vi vet från forskning att pressade piloter har ett högre riskbeteende, säger han.
En Nextjet-flygning från Gällivare på nyårsdagen blev kraftigt försenad eftersom piloten satt i polisens arrest. Han hade kvällen innan misshandlat en bekant på krogen, tagit exstasy och narkotikaklassade läkemedel. Piloten dömdes senare till en månads fängelse av Gällivare tingsrätt. Ett annat Nextjetplan flög till fel stad och landade i Luleå i stället för Göteborg.
Bolagets flygplan var mellan 25 och 30 år gamla med enormt buller i kabinen, upp till 90 decibel. Flygplanen som andra bolag slutat använda för passagerarflyg var så svaga att de flera gånger tvingats lämna bagaget på marken för att planen inte klarat vikten.
I april 2016 gled ett Nextjet-plan av landningsbanan på Lapland Airport i Gällivare. Ett annat plan råkade köra på en lampa så att en styrklaff i den ena vingen skadades. Men i stället för att ta planet ut trafik genomfördes fem flygningar med den skadade klaffen. Först efter år av påtryckningar från de mindre kommunalägda flygplatserna dömde Transportstyrelsen till slut ut ett vite till Nextjet på 700 000 kronor för brister i flygtrafiken från Lycksele och Vilhelmina/Hemavan. Men trots alla problem lyckades vd Magnus Ivarsson övertyga statliga tjänstemän, flygplatschefer och ägarna att han skulle lösa alla problem.
– Han har en magisk förmåga att manipulera sin omgivning. Innan han lämnar rummet har han övertygat alla. De som inte lyder har han gjort sig av med, säger en person med god insyn i bolaget.
”Gillade snygga kostymer”
Ingen verkar ha blivit särskilt rik på Nextjet, desto fler har blivit rejält mycket fattigare. Varken vd:n eller någon annan inblandad har deklarerat några särskilt stora inkomster från bolaget. Under Ivarssons ledning betalade Nextjet gamla skulder med nya förskott. Frågan är vad som drev honom att leda det krisande bolaget under så många år. Från honom själv kommer inga svar. Dagens ETC blir lovade en intervju men sedan går han under jorden.
– Han gillade snygga kostymer, putsade skor och känslan av att leda ett stort bolag med många flyglinjer. Det var det som drev honom, säger en person som följt Nextjet nära under många år men som vill vara anonym.
Hösten 2017, nio månader före konkursen, var ekonomin så skakig att Nextjets operativa licens var hotad. Det meddelade Transportstyrelsen, som ansvarar för granskningen av bolagets ekonomi. Staten får inte ge bidrag till bolag på obestånd. Skulderna uppgick återigen till över 100 miljoner kronor. I desperation kallade Nextjet till en extra bolagsstämma och övertygade sina finska ägare att skjuta till 40 miljoner kronor. Ledningen lovade att skaka fram ytterligare 30 miljoner från försäljning av flygplan. På något mirakulöst sätt lyckades Magnus Ivarsson övertyga Transportstyrelsen att konkursen var inställd.
”Bolaget har nu den ekonomiska stabilitet som krävs”, sa Simon Posluk, enhetschef på Sjö- och luftfartsavdelningen, i ett pressmeddelande den 30 oktober 2017. Nextjet lovade alltså att sälja några flygplan. Men enligt luftfartygsregistret ägde inte Nextjet några plan. Det sista såldes den 27 december 2013. De elva plan som var i trafik hade bolaget leasat från andra bolag.
– Jag tror att det kan finnas ett övervärde i leasingavtalen. Alltså att bolaget har en köpoption på flygplanen som är lägre än planens marknadsvärde, säger konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson.
Finska skattepengar
I samma veva gick alltså de finska ägarna in med strax över 40 miljoner. Pengar som indirekt kom från finska skattebetalare eftersom en av ägarna är energibolaget Katternö som i sin tur ägs av ett antal finska kommuner. Orsaken var att, precis som för de svenska kommunerna, säkerställa att flygtrafiken fanns kvar till Jakobstads flygplats.
– Man kunde ha upphandlat trafiken för en bråkdel av pengarna. Varför man skulle gå in i bolaget har jag ingen förklaring till. Peter Boström som var ordförande i Nextjet har en bakgrund som revisor, han borde ha sett vart det barkade, säger Arne Karyd.
Kjell Wikman har som reporter på finska i Yle i Jakobstad länge granskat Nextjet-affären.
– Här finns en stor oro för att det exportorienterade Österbotten kommer att förlora fungerande flygförbindelser. Tågförbindelserna är inte de bästa. Och de har prövat olika flygleverantörer som misslyckats. Men för mig är det obegripligt varför de från början gick in i Nextjet. Jag har aldrig hört talas om att kommunala bolag köpt ett helt bolag för att upprätthålla en enda flyglinje, säger Kjell Wikman.
Konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson granskar just nu Nextjets ekonomi och kommer inom att halvår publicera en förvaltarberättelse. Han kan inte i dag säga om det gjorts några olagliga transaktioner.
– Det är sådant vi ska granska.
Hade de finska ägarna insyn i Nextjets dåliga ekonomi när de sköt in 40 miljoner kronor?
– Det utgår jag ifrån. Det var väl ett sätt att rädda bolaget, säger han.
Den 31 maj meddelar den norska koncernen Olsen gruppen AS att de köper upp Nextjets konkursbo och bilder ett nytt flygbolag med namnet Air Leap. I pressmeddelande meddelar bolaget att redan den 11 juni startar bolaget flygtrafiken mellan Mariehamn och Arlanda. De kommer även flyga till Gotland under Almedalsveckan. Pressmeddelandet är undertecknat av Air leaps nytillträdde vd: Magnus Ivarsson.
Fotnot: Dagens ETC har sökt Magnus Ivarsson och Nextjets styrelseordförande Peter Boström.
2002
Bolaget grundades under namnet ”NEX Time Jet”
2005
Började för första gången operera inrikes regionaltrafik i Sverige. Torsby – Hagfors – Arlanda.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
27 februari 2012
Nextjet vann upphandlingen på samtliga linjer till Norrlands inland. Det gällde linjerna Stockholm Arlanda - Gällivare, Lycksele, Hemavan och Vilhelmina. Samma år köpte Höga kusten flyg AB upp Nextjet AB. De nya ägarna var en grupp lokala företagare med det före detta hockeyproffset Peter ”Foppa” Forsbergs familj i spetsen. Målet är att säkerställa flygtrafiken på den lokala flygplatsen.
2014
Förlustår: - 5,8 miljoner. Samma år stämdes Nextjet i Arbetsdomstolen – av piloter.
2015
Förlustår: -11,9 miljoner
April 2016
Trasigt flygplan utförde fem flygningar.
11 juli 2016
HKF Resor i Örnsköldsvik AB sålde bolaget till finska Katternö AB och Air Åland AB. En av Nextjets grundare och vd Magnus Ivarsson kvarstod som ägare.
September 2016
Började flyga Västerås-Helsingfors. Två månader senare sades avtalet upp. Det kostade den kommunalägda flygplatsen i Västerås 14 miljoner.
24 april 2017
Nextjet började flyga Björneborg – Helsingfors – Stockholm. Björneborg (även kallad Pori) lovade att betala Nextjet ett marknadsbidrag på 35 miljoner kronor. De hann betala upp till 1,5 miljon före konkursmeddelandet.
Augusti 2017
Stora ekonomiska problem. Nextjets revisor tvivlade starkt på företagets förutsättningar att fortsätta verksamheten.
18 augusti 2017
Transportstyrelsen återkallade Nextjets permanenta licens, bedömde det som osäkert att bolaget kunde uppfylla sina ekonomiska åtaganden. Samtidigt fick bolaget en tidsbegränsad licens.
Oktober 2017
Trots tidsbegränsad licent fortsatte Nextjet att sälja biljetter, vilket resulterade i att flygbolaget stämdes av Konsumentombudsmannen.
30 oktober 2017
Transportstyrelsen beviljade Nextjets ansökan om en förnyad operativ licens.
Mars 2018
Trafikverket utfärdade ett vite på 700 000 kronor: ”myndigheten konstaterade att bolaget inte följt avtalen”.
12 mars 2018
Nextjet-flygplan flög till fel stad. Landade i Luleå i stället för Göteborg.
1 april 2018
Flygskatten trädde i kraft.
16 maj 2018
Nextjet försattes konkurs.
29 maj 2018
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) besökte Riksdagens trafikutskott.
30 maj 2018
Bolaget Amapola ersätter flygtrafiken på de linjer som drabbades när Nextjet begärde sig i konkurs.