Hon är influencern som frontar Sveriges nya Palestinarörelse
Nattalie Ström Bunpuckdee är poet, aktivist och frontfigur för Sveriges nya Palestinarörelse.
Bild: Zanna Nordqvist
Dagens ETC
Hon har själv inte blodsband till Palestina. Det spelar ingen roll, enligt Nattalie Ström Bunpuckdee. Hon ser samma typ av förtryck bakom män som hotar sina ex, marginaliseringen av svenska förorter och Israels bombningar av Gaza. När andra tystnar i Palestinafrågan talar hon till dem som är besvikna på Sveriges politiker och massmedier med hjälp av vattenmeloner och hudvårdstips till Ulf Kristersson.
Sergels torg, en grå söndag i oktober. Tusentals personer har trotsat kylan på jakt efter tröst. En ung kvinna insvept i palestinasjal och med sin treårings sparkcykel över axeln tar plats på talartribunen. Först utfärdar hon en varning:
– Det är väldigt lite vi kan säga idag som inte kommer att manipuleras och vinklas till att vi stöder terrorism.
Sedan konstaterar hon en sak som river ner applåder.
– Det är för jävligt och ett rättsskandal att vi är så många här idag som kämpar för att övertyga våra politiker att fördöma ett folkmord. Man har satt oss i en position där vi misstänkliggörs, kriminaliseras, underordnas. Där vi behöver förklara oss, ta avstånd ifrån, fördöma innan vi får sörja barn som mördas.
Kvinnan heter Nattalie Ström Bunpuckdee. Genom sina framträdanden på protester och i sociala medier har hon blivit en frontfigur för den Palestinarörelse som formats i Sverige efter 7 oktober.
Livet efter Palme
En gång i tiden kallades svenska politiker för palestiniernas bästa vänner. År 1974 blev Olof Palme den förste av västledarna att träffa PLO-ledaren Yassir Arafat, något som i praktiken bjöd in den senare i den internationella solidaritetsrörelsens värme. Men sedan 2014, efter att Sverige erkänt staten Palestina, har det politiska stödet för landet i stort sett tystnat.
Idag är det förorterna som organiserar demonstrationer och andra evenemang till stöd för Palestina. De som besöker dem är framför allt den icke-vita delen av befolkningen. Som samtidigt kämpar för sin egen ställning i Sverige.
Det är i alla fall så Nattalie Ström Bunpuckdee vill se på demonstrationerna. Som en plattform som knyter ihop många kamper och som utgör en motvikt till den politiska utvecklingen under Tidöpartierna. Hon är själv inte palestinier.
– Det behöver man inte vara för att stå upp för mänskligheten, säger hon.
Bor på skyddat boende
Istället för familjehistoria drivs hon av egna erfarenheter av våld. I nästan hela sitt liv har hon levt i Hjulsta, en slutstation på blå tunnelbanelinjen där hon sett grundläggande samhällsservice monteras ned.
En vit mamma från Spånga, en pappa som kom hit från Thailand som barn, småsyskon som stoppats och visiterats av polisen alltför ofta för att familjen ska tro att det är en slump.
För ett år sedan lämnade hon Hjulsta för ett skyddat boende, för att bli fri från ett ex som även är pappa till hennes treåring. Han är dömd för olaga hot mot henne.
Mäns våld mot kvinnor, marginaliseringen av utanförskapsområden och Israels bombningar av Gaza är samma slags våld och härskartekniker, säger Nattalie Ström Bunpuckdee.
Som gaslighting – en typ av psykisk misshandel där någon manipulerar en person så att den tvekar på sin egen sanning, omdöme och verklighetsuppfattning. Nattalie Ström Bunpuckdee säger att hon upplevde det i sitt förhållande, men tycker också sig känna igen det från hur politiker och media pratar om bombningarna av Gaza.
Hon tar som exempel att SVT har gjort flera inslag som uppmärksammar diskussioner om att klipp från kriget kan vara fabricerade, till exempel AI-genererade eller att regisserade dem för att vinna omvärldens stöd.
Hon tycker att SVT missleder tittarna, eftersom de själva inte kunnat slå fast om klippen de beskriver är iscensatta eller inte, och det inte framgår i deras rapportering huruvida de omstridda klippen utgör en betydande del av det material som sprids i sociala medier.
Nattalie Ström Bunpuckdee har uppmanat sina följare att anmäla SVT:s inslag till granskningsnämnden.
Ett annat exempel hon nämner är att kräva att palestinier och de som stöttar dem ska ta avstånd från Hamas. Det har Nattalie Ström Bunpuckdee själv gjort flera gånger i sina sociala medier och hon provoceras av att frågan fortsätter ställas.
– Vi som organiserar de här demonstrationerna behöver organisera oss, debattera för vår sak. Men vår energi går hela tiden till att vi tvingas förklara oss. Det är också precis som många förövare gör vid våld i nära relationer. De låter inte sina offer yttra sig och vänder allt de säger emot dem.
Kapade demonstrationer
Det finns fler händelser att dra fram som exempel på en skev mediabevakning. En av protesterna i Stockholm våldgästades en stund av Nordiska motståndsrörelsen innan demonstranterna jagade bort nazisterna. Ändå fick händelsen Tove Lifvendahl att i en ledare i SvD skriva att ”jihadister och nazister deltog på samma demonstrationer”.
Demonstrationen på Sergels torg den 22 oktober kom i sin tur framför allt att omtalas som en plattform för desinformation. En man, Sulaiman Abualfita, var inbokad talare och använde sin talartid till att jämföra svenska socialtjänstens omhändertaganden med Hamas kidnappningar av israeliska barn. Sulaiman Abualfita är en av frontfigurerna för Family United, en grupp som deltar i den islamistiska påverkanskampanj kring lagen om vård av unga (LVU) som pågått de senaste åren och där barn i muslimska familjer påstås tvångsomhändertas av svenska myndigheter utan anledning.
Efter demonstrationen gick organisatörerna ut i medier och sociala medier och tog avstånd från Sulaiman Abualfita. De förklarade att han hade visat dem ett tal, i vilket det stod att han skulle tala om sina släktingar i Gaza, och som de godkänt. Vidare förklarade de att anledningen till att han fick talartid var att Family United redan hade sökt tillstånd för en demonstration på Sergels torg vid den givna tiden, något som polisen i Stockholm har bekräftat.
Nattalie Ström Bunpuckdee säger att Sulaiman Abualfita kidnappade demonstrationen.
– Jag stod också på talarpodiumet och såg Suleiman och hans flickvän som såg luriga ut. Jag tänkte att de kanske inte mådde bra men sedan förstod jag att de förberedde sig.
Vill du babbla?
Genom inlägg i sina sociala medier vill hon få fler att se sambanden. Som när hon för några år sedan fick Claes Malmberg att be om ursäkt för att han i satirprogrammet ”Parlamentet” hade sjungit en vaggvisa om dödsskjutningar. På i ett uppmärksammat inlägg på sitt Instagram-konto anklagade hon sketchen för att vara ”avhumaniserande” gentemot gängkrigens offer och deras familjer.
Hon drar också paralleller till sin egen situation som kvinna som tvingats till ett skyddat boende med sitt barn. För den som är utsatt för våld är det livsfarligt att vara tyst.
– Tidigare var jag programledare för en podd på UR som handlade om våld i nära relationer. Och då hade vi en expert som sa att en av de viktigaste sakerna du kan göra som utomstående är att hela tiden höra av dig. Vill du komma över, vill du babbla? Inte bara för att offret ska förstå att hon har någon. Utan för att förövaren ska förstå att hon inte är helt isolerad.
Något liknande tycker hon kan sägas gälla staten Israel.
– Det är pågrund av stormakters och dess ledares tystnad som ett folkmord kan pågå, säger hon.
Vann mot Meta
”Hennes 'manshat' kan tvinga fram nya regler på Instagram och Facebook” – så löd rubriken på en DN-artikel i somras. I flera år har sociala mediejättarna blockerat och begränsat hennes inlägg om mäns våld mot kvinnor, samt varnat Nattalie Ström Bunpuckdee för att bryta mot Metas innehållspolicy, framför allt reglerna mot hatretorik.
I ett av de censurerade inläggen jämförde hon män med giftormar enligt logiken att alla ormar inte är farliga men att människor ändå är rädda för ormar som grupp eftersom det finns farliga ormar. I ett annat försvarade hon sin rätt att hata män, med förtydligandet att kvinnohatare misshandlar, våldtar och mördar, medan manshatare bara berättar om det, vilket är en avgörande skillnad.
Nattalie Ström Bunpuckdee ansåg sina inlägg vara ”extremt tydliga och pedagogiska”, och överklagade först till Meta, och senare även till Tillsynsrådet, som är ett slags högsta domstol för yttrandefrihetsfrågor på Metas plattformar. Åtta månader senare fick hon rätt. Inläggen hade felaktigt censureras som hatretorik när de i själva verket syftade till att uppmärksamma övergrepp.
Genom att lägga in uppmaningar om att stötta Ukraina, som hon gömmer bakom bilderna i sina inlägg, tycker hon sig uppnå större synlighet för sina inlägg om Gaza. Ett annat sätt är att byta ut triggerord mot sådana som algoritmerna ser som ofarliga. Palestina får representeras av en emoji av en vattenmelon, frukten delar färger med landets flagga. Eller så får en video från en stöddemonstration en beskrivning som inte har något med dess innehåll att göra, men som innehåller ord som ses som helt ofarliga och därför premieras:
”Iallafall så älskar jag hudvård. Alltså har suttit hela dagen på starbucks och grindar med #hustlergang sen bär det av mot #fitness wow 😍 ikväll ska jag laga mat, baka och i veckan kolla bio ❤️ kommentera om ni vill se min outfit of the day 💕💕💕”, skriver Nattalie Ström och uppmanar sina följare att tagga @kristerssonulf ”då han behöver jobba rejält på återfuktning.”
Vill starta parti
Samtidigt är sociala medier ett tveeggat vapen. Amnesty International har påbörjat en undersökning om huruvida pro-palestinska budskap blockeras av sociala medier, och påminner om att Facebooks vinstjakt bidrog till de grymheter som begicks av Myanmars militär mot rohingyafolket år 2017, när algoritmerna främjade spridningen av hatiska budskap.
För några veckor sedan bildade hon därför, tillsammans med ett par vänner, ”Rättvisa för alla”, en förening vars inriktning ännu diskuteras. Det existerar just nu främst som ett opinionsdrivande Instagramkonto och som medorganisatör till en utställning om Gaza på Hallunda Folkets Hus i Botkyrka, men Nattalie Ström Bunpuckdee utesluter inte att föreningen en dag blir ett politiskt parti.
– Vi pratar om hur ska vi gå tillväga för att bli en motvikt till samhällsutvecklingen. Och då behöver vi ha representation i riksdagen. Politiker representerar inte oss idag. Jag tror inte man kan fullt ut verka inom Vänsterpartiet eller Socialdemokraterna för våra frågor. Alla som jag har pratat med som har varit partipolitiskt aktiva säger att det finns ett tak för vad man kan säga. Vi måste lämna våra förövare, alla de olika förtryckare, ockupationsmakter, beslutsfattare, instanser och myndigheter som upprätthåller strukturell diskriminering och skapa våra egna egna skyddsnät. Rättigheter ges inte, de tas. Frihet ges inte, den tas.