– Det här är min farbror och hans familj, vi ska till Landskrona. De är här på besök, säger Daner Azad, en pojke i 15-årsåldern som reser med sällskapet.
– Vi visste att Sverige hade gränskontroller så vi var noga med att ha alla papper redo. Det är inte så konstigt, vi har haft pass med oss hela resan, säger Ardan, pappan i familjen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Polisen på plats meddelar bara att ingen reste utan giltigt id på det här tåget heller.
– Det är i stort sett aldrig någon som stannas, säger en polis kort innan han går.
Startade en dominoeffekt
I och med regeringens åtgärdspaket i november 2015 lyckades Socialdemokraterna och Miljöpartiet minska flyktinginvandringen med 90 procent, en målsättning som annars Sverigedemokraterna gick till val på. Stefan Löfvens främsta vapen för att stoppa människor som ville till Sverige var att sätta upp en gränskontroll i Malmö. Kontrollen blev startskottet på en dominoeffekt som skulle rasa hela vägen genom Europa. För när Sverige tydligt signalerade att vi inte vill ta emot fler valde Danmark att göra detsamma, för att inte ”riskera” att bli fast med flyktingar som egentligen ville till Sverige. Med en gränskontroll mot Tyskland valde snart tyskarna att göra detsamma söderut. Och så har det sedan fortsatt, med kontroller, taggtrådsstängsel, polis och militär i länder som Österrike, Slovenien, Ungern och Kroatien.
Har blåst av flyktingkrisen
Effekten var näst intill omedelbar, när krav på att visa id kom vid den svenska gränsen gick flyktingmottagandet succesivt ner från 10 000 personer i veckan till 500.
Den 3 maj kom ett besked från Migrationsverket som kan tolkas som att de nu blåser av den mest akuta flyktingkrisen:
”Efter höstens akuta behov av boendeplatser för asylsökande har det varit trångbott på landets asylboenden. Men nu är situationen en annan – de sökande kan successivt få plats på boenden med mer utrymme. Därför beslutar Migrationsverket inom kort att inte teckna fler nya förtätnings- och tilläggsavtal.”
En månad tidigare slutade Migrationsverket också med sin dag-till-dag-statistik över flyktingmottagandet eftersom ”antalet asylsökande minskat och på senare tid legat på en förhållandevis jämn nivå.”
Trots det har regeringen begärt att gränskontrollerna ska finnas kvar. Och de får fortfarande stora konsekvenser.
– Från vår verksamhets synvinkel kan vi inte se något positivt alls med gränskontrollerna, säger Helene Holmqvist, pressperson på Skånetrafiken.
Skånetrafiken har lidit hårt av gränskontrollerna. Man har ställt in tåg så att de nu bara går var 20:e minut i stället för var 10:e och resandet över Öresund har minskat med 11 procent, där det egentligen förväntades en ökning på 5 procent. Försäljningen av pendlarkort över Öresund har minskat med 4,5 procent.
– De som reser får längre restid, vi kan inte erbjuda samma trafik, det är ett extra byte på Kastrup och ett stopp i Hyllie. Följderna av gränskontrollerna är sämre kollektivtrafik, berättar Helene Holmqvist.
Slutade pendla
Vid id-kontrollerna på Kastrup är det precis som på den svenska sidan – tusentals EU-medborgare som kontrolleras men knappt några flyktingar alls. Väktarna där svarar inte på några frågor och det är till och med fotoförbud nere på perrongen där kontrollerna hålls. Dagens ETC träffar Mårten Bok på Kastrup, han har pendlat i tio år mellan Danmark och Sverige, men sedan ett par månader tillbaka har han slutat med det och istället flyttat med sin familj till Danmark på heltid.
– I mina ögon måste man upprätthålla kontrollerna, risken finns att det blir samma kris igen om de tas bort, men sättet man gör det på är skadligt både för ekonomin och för den europeiska passunionen, säger han.