Sedan id-kontroller infördes har antalet flyktingar till Sverige minskat. Men inte tillräckligt anser regeringen som nu planerar drastiska åtgärder. Bland förslagen finns att Öresundsbron ska kunna stängas med kort varsel och att ansvaret för id-kontroller ska ligga på tåg- och bussbolagen. Men kritiken är hård. Tågoperatörerna har inte resurser för att klara id-kontroller, och Öresundstågen mellan Köpenhamn och Malmö skulle drabbas av timslånga förseningar, menar Skånetrafiken. SJ hotar med att dra in trafiken till Köpenhamn. Konsekvenserna kan bli allvarliga för ekonomin både i Öresundsregionen och i Sverige, menar Stephan Müchler, vd på Sydsvenska handelskammaren.
– Vi har många bolag i regionen, runt 20 000 pendlar över bron dagligen och Kastrup är Nordens största flygplats. Det är också ett imageproblem, vi är inte det öppna samhälle vi vill vara. Och den nordiska tullunionen som vi haft i 50 år, vad hände med den? säger Stephan Müchler.
Förlorar jobben
Från näringslivets sida är oron stor för att systematiska timslånga förseningar över Öresundstågen inte bara påverkar företagens affärer. Det kan leda till att många svenskar som pendlar till arbetsplatser i Köpenhamn förlorar jobben, påpekar handelskammarens vice vd Per Tryding. Han tror inte att regeringens förslag är realistiska.
– Jag tror inte ens det går att implementera ett transportörsansvar med id-kontroller. Det skulle försvåra arbetspendlingen väldigt mycket och de som arbetar i vissa serviceyrken i Danmark skulle till och med kunna bli uppsagda om det blir systematiska förseningar. Det har förkommit tidigare. Kort sagt, detta går inte, säger Per Tryding.
Liberale idéhistorikern och författaren Johan Norberg är en av Sveriges mest kända förespråkare för frihandel och globalisering. Han kallar id-kontrollerna för ”ett enormt bakslag” efter 25 års ökande öppenhet i Europa.
– Jag är av uppfattningen att mänsklighetens framsteg generellt handlar om att samarbeta, om handel om att utbyta teknik och idéer med varandra. Ju fler människor som deltar och arbetar på det sättet, desto större framsteg gör mänskligheten. Alla typer av gränskontroller kastar grus i maskineriet, säger Johan Norberg.
Att människors rörlighet över gränserna beskärs samtidigt som varor och kapital ska fortsätta flöda fritt är ett stort problem, menar han, som skadar trovärdigheten för idén om ett öppet samhälle.
– Det är en oerhörd begränsning av människors rörlighet. När det blir lättare för kapitalet och varorna att röra sig är det klart att det ser mer ut som en globalisering för eliter och de som har det mer förspänt än andra. Det är inte bara en bild, det är ju så, säger Johan Norberg.
Förslaget om att snabbt kunna stänga av Öresundsbron tillfälligt finns än så länge i ett utkast till en lagrådsremiss till regeringen. Det handlar om att stänga vägen på bron, medan tågen skulle få fortsätta att gå. Men konsekvenserna skulle bli katastrofala, menar Per Tryding. Han tror inte ens att regeringen menar allvar utan ser förslaget som en form av desperat symbolpolitik gentemot Danmark.
– Man vet nog inte riktigt värdet av att stänga bron, det kostar ungefär en miljard per arbetsdag i form av utebliven arbetspendling och handel. Om vi tänker på de 11 miljarder extra Magdalena Andersson anslagit kommunerna för flyktingmottagandet innebär det alltså att asylpolitiken hade gått med förlust bara bron varit stängd i tolv dagar, säger Per Tryding.