– Vi har inte gjort något sådant alls, utöver att vi lagt ut information om appen på vår hemsida. Vi har smygstartat med flit. Vi är landets största primärvårdsleverantör så det är mycket som ska stämma för att allt ska bli bra, säger Charlotte Lundholm, projektledare för Närhälsan Online och e-hälsostrateg på Västra Götalandsregionen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Efterfrågan på den här typen av tjänster har ökat kraftigt det senaste året – exempelvis hade Kry cirka 12 500 besök i augusti förra året, enligt Di Digital.
– Invånarna efterfrågar den här typen av tjänster och då vill vi också erbjuda det. Den stora skillnaden är att vi är en offentligt driven primärvård och har ett helhetskoncept där vi kan erbjuda även fysiska besök, provtagning med mera på våra vårdcentraler, säger Charlotte Lundholm.
Hänvisar till appen
Något som görs redan, i syfte att locka fler till appen, är att telefonsjuksköterskor hänvisar till appen. När en patient ringer till vårdcentralen kan det alltså, i vissa fall, hända att personen tipsas om att använda appen.
– Våra telefonsjuksköterskor hänvisar personer med enklare åkommor som vi kan hantera genom tjänsten, säger Charlotte Lundholm.
Hur många som svarar beror helt på söktrycket.
– Jämfört med telefonsamtal är det här en otrolig kvalitetshöjning, man kan ju faktiskt se patienten visuellt. Man kan titta på allmäntillståndet på barnet eller den som söker, säger Charlotte Lundholm.
Genom Närhälsan Online hanteras enklare typer av besvär, som allergier, förkylningar, hud- eller magbesvär och vissa lättare psykiska besvär. Det kan också utfärdas enklare sjukintyg. Däremot förlänger man inte sjukskrivningar och skriver inte heller ut beroendeframkallande mediciner eller mediciner som kräver uppföljning. Föräldrar kan söka vård av sjukt barn och få intyg för vård av barn. För besvär som inte kan hanteras genom appen hänvisas man i stället till en fysisk vårdinrättning. Det krävs att patienten loggar in med bank-id, sedan kan man välja på specifika tider som man kan boka. Hittills har det alltid funnits lediga tider, berättar Charlotte Lundholm.
– Vi har faktiskt en ganska god beläggning på våra tider. Det är uppemot 70 procent och det tycker vi är ganska bra, med tanke på att vi egentligen har smugit in under radarn. Våra sköterskor gör ett mycket bra jobb, säger hon.
Kostar som ett vanligt besök
Är man listad på en av Närhälsans vårdcentraler så kostar ett samtal med läkare i appen som ett besök på den listade vårdcentralen, alltså 100 kronor. Är man listad på en annan vårdcentral kostar det 300 kronor. Gratis är det för barn och ungdomar till och med 19 år och personer som fyllt 85 år.
– Det här är vår första gemensamma digitala mottagning. Vi har alla våra 104 vårdcentraler bakom oss som gör detta, samt alla våra andra mottagningar, säger Charlotte Lundholm.