– Vi vill minimera effekterna av den otillåtna aktionen för alla pendeltågsresenärer. Därför har vi lämnar in ansökan till Arbetsdomstolen om att aktionen ska upphöra, säger Niklas Ekström, kommunikationschef på MTR.
Och att tillmötesgå förarnas krav är inte tänkbart?
– Kravet gällande bemanningen ombord är i grunden ett politisk beslut fattat i Trafiknämnden för nästan två år sedan. Vi har bara uppdraget att genomföra förändringen.
Vem tog initiativ till den då?
– Jag vet inte vem som tog fram det ursprungliga förslaget. Det har historiskt varit uppe ett flertal tillfällen, säger Niklas Ekström.
De kräver också 73 namngivna förare på personliga skadestånd för deltagande i strejken. Deras krav är 6000 kronor per person, det vill säga det dubbla mot vad som är praxis. Anledningen till det höga beloppet är enligt stämningsansökan den stora skada som strejken åsamkat, bland annat genom förväntade höga viten från SL mot bolaget.
Men utöver de enskilda förarna kräver även MTR facket Seko på 100 000 kronor i skadestånd.
Även om samtliga fackliga organisationer tagit avstånd från strejken och uppmanat de anställda att återvända till arbetet, har det inte gjorts med helt ärligt uppsåt, menar företagets ombud.
Som belägg för detta hänvisas till en överläggning med facket och att ”en lokal företrädare för Seko pendelklubb”, det vill säga tågvärdarnas klubb, ska ha meddelat att ”det inte låg i deras ansvar att aktivt verka för att arbetstagarna ska återgå i arbete”. Därigenom har facket, ”inte fullt ut” verkat för att ”den olovliga stridsåtgärden ska upphöra”, skriver ombudet i stämningsansökan. Detta trots att det är lokförarna som strejkar, inte tågvärdarna.
”Bygger på en ren lögn”
Den som åsyftas, är enligt uppgift till Dagens ETC, ordföranden för tågvärdarnas fack. Hennes vice ordförande Rainer Andersson, som själv var med vid överläggningen, tillbakavisar dock anklagelsen.
– Det bygger på en ren lögn. Vad hon var tveksam till var poängen med det, inte att det inte ska göras. De förde det direkt till protokollet så det här var väntat. Men det är struntprat. Vad hon framhävde var att båda parterna ska hålla sig till lagen, säger han.
Vad menade hon med det?
– MBL-förhandlingar har i princip upphört på företaget sedan fyra månader tillbaka. Vi har 40 liggande förhandlingsframställan som bara ignoreras. Idag skickar jag iväg ytterligare 15. De bryr sig inte. Det är arbetsgivaren som begår lagbrott. Skyll inte bara på förarna som strejkar. MTR har tagit täten, säger han.
Skulle Arbetsdomstolen utdöma skadestånd mot förarna på den högsta nivån skulle det innebära en totalsumma av 438 000 kronor. Enligt uppgift till Dagens ETC hade de insamlingar till alternativ strejkkassa redan på strejkens första dag nått över 850 000 kronor.
Kort efter att Dagens ETC ställt frågor om vilken facklig part som stämningen riktas mot, meddelar Niklas Ekström att stämningen mot facket nu har dragits tillbaka. Kraven på förarna kvarstår.
En av de förare som nu hotas av skadestånd är Johnny Ohlsson. När Dagens ETC når honom står han med flera andra förare utanför centralstationen i Stockholm.
– De får hålla på hur de vill. Det kommer inte påverka vår aktion i alla fall, säger han.