Då, några månader efter valet, hade Miljöpartiet drygt 20 000 medlemmar. Nu är siffran nere i 10 700. Amanda Lind, partisekreterare, tror att det finns flera skäl till medlemstappet.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Valåret 2014 fick vi väldigt många nya medlemmar, många av dem var yngre personer som vi vet hör till en ganska lättrörligt grupp. Sedan är det ofta en utmaning att sitta i regering som vi har gjort nu, särskilt när det gäller att profilera sig.
Många menar att era låga opinionssiffror beror på att ni har fått ge upp för mycket av er egen politik och behövt kompromissa med S. Tror du att det också har gjort att medlemmar lämnat?
– Det klart att det är en utmaning att behöva kompromissa, men jag tror ändå att våra medlemmar vet att vi i varje givet läge kämpar för att få så starkt grönt genomslag som möjligt. Nu har vi en valrörelse framför oss där vi ska se till att göra det tydligt, att det är vi som står för den gröna politiken.
Störst medlemstapp
Flera andra partier har också tappat medlemmar sedan förra valet, men inte alls i lika hög grad som Miljöpartiet. För Moderaterna handlar det om ett tapp på drygt 6 700 medlemmar, eller 13 procent, och Socialdemokraterna har förlorat drygt 10 000 medlemmar. Det motsvarar tolv procent. Miljöpartiets stora tapp gör att de nu är minsta parti, sett till antal medlemmar.
Vad behöver ni göra annorlunda för att vända utvecklingen?
– Vi behöver bli bättre på att nå ut med vår politik. Nu är det valår och som jag ser det har vi alla möjligheter att göra det. Men vi måste ha med oss att allt går snabbare nu än under tidigare valrörelser. Sociala medier spelar en större roll, och det har blivit lättare att vinna gehör med negativa budskap. Därför gör vi en storsatsning på sociala medier så att vi blir mer snabbfotade och kommer ut i debatten bättre.
Behöver ni förändra själva politiken?
– Vi har alltid stått för ett samhällsbygge som ska vara hållbart både för klimatet och socialt, och det ska vi fortsätta göra. Utmaningen är snarare att få ut budskapet.
Amanda Lind tror att den valstrategi som Miljöpartiet presenterade i onsdags kommer att göra att de lyckas bättre med att nå ut, och därmed ska både väljare och potentiella medlemmar hitta tillbaka till partiet. Enligt strategin ska fokus i valrörelsen ligga på klimatfrågan, med en valparoll som lyder: ”Nu. Klimatet kan inte vänta”.
– Klimatet är den avgörande frågan för mänskligheten och världen på sikt. Därför måste det vara vårt fokusområde. Men vi vill samtidigt stå för framtidstro och ge hopp i debatten, säger Amanda Lind.