BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Jag upplever dels att han stärkte min son, som kan känna sig lite annorlunda i att ha två språk, dels att han fick öva på ord som han inte använder i vardagskonversation på engelska, säger Lina Sundell.
När kommunen nedmonterade modersmålsenheten i Uppsala kommun – som brukade ge just den här sortens stöd till förskolebarn – var ambitionen att stödet skulle ersättas med ett stöd som var mer integrerat med resten av verksamheten, och att de ordinarie pedagogerna skulle stöttas i det arbetet av särskilda konsulter. Men något sådant har inte hänt på sonens förskola, säger Lina Sundell.
– Tanken från kommunens sida var väl att man skulle arbeta mer med olika kulturer och språk i största allmänhet. Kanske sätta upp lappar med fraser på andra språk eller sjunga sånger. Det kändes ju som ett mer ytligt tillvägagångssätt. Men inte ens något sådant ser jag att man har gjort.
– Samtidigt förstår jag om personalen inte gör det, för det tillhör inte deras ordinarie uppgifter.
Förändringen har inte varit obetydlig för Linas son, som fortfarande frågar efter modersmålspedagogen.
– Jag tror att han upplever vardagen som tråkigare på förskolan nu och han tycker inte att det är lika roligt att ha ett andra språk.
Inte längre berättigad till stöd
Familjen har kontaktat kommunen för att se om det går att få tillbaka pedagogen, men fick då veta att -sonen inte är berättigad till stöd om han inte har svårt att förstå svenska eller har några andra allvarligare problem, till exempel neuro-psykiatrisk diagnos, som skulle förstärkas av att modersmålsstödet har försvunnit.
– Det var ju inte beskedet vi föräldrar fick från politikerna när stödet togs bort. Då sade de att stödet skulle vara kvar, det skulle bara omorganiseras.
– Men jag upplever att det är olika på olika förskolor, vilket kan bero på hur den ansvariga förskolepersonalen formulerar sig på blanketterna när de ansöker om ytterligare stöd.
I förskoleenkäten som kommunen skickade ut för några veckor sedan kände Lina att hon inte kunde ge förskolan ett gott betyg när det gällde hur man arbetade pedagogiskt med språkförståelse, trots att det inte är något fel på verksamheten.
– Det blir lite orättvist eftersom de säkert arbetar bra med språkutveckling i svenska. Men jag upplever ju att arbetet med språket har försämrats för min son.