BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
− Många ringer till oss och undrar varför de inte får någon ersättning, berättar Peter Stark på konsumenternas försäkringsbyrå. De flesta frågorna handlar om att man utsatts för våld ute på stan och nekas ersättning. Men jag skulle säga att av de frågor vi får, så kommer misshandel i hemmet som god tvåa.
Vad säger de som ringer er?
− De är förvånade och upprörda över att de inte får någon ersättning, säger Peter Stark.
Det här är inte på något sätt ett nytt problem. De försäkringsbolag som ETC Göteborg varit i kontakt med har alla god insyn i frågan, och är medvetna om problematiken.
− Vi försöker diskutera med alla hemförsäkringsbolag, de utvecklar ju sina produkter hela tiden, säger Peter Stark. Just överfallsskyddet är ju ganska konservativt – bolagen har haft samma villkor och omfattning under ganska lång tid. Jag skulle säga att det finns potential för en stor utveckling av överfallsskyddet.
Skyldige kan få ersättning
Håkan Franzén är expert på hemförsäkringar vid Trygg-Hansa.
− En sak gäller allt i hemförsäkringen – om man uppsåtligen skadar varandra, då gäller inte försäkringen, säger han.
Han berättar att frågan kommit upp med jämna intervall under många år, men att det finns ett antal punkter där diskussionen brukar fastna.
−I hemförsäkringen har vi en person som är försäkringstagare, andra medlemmar i familjen är medförsäkrade, säger han. Och försäkringstagaren är oftast mannen. Vi skulle i så fall bli skyldiga att betala ut ersättning till mannen, även om offret skulle vara kvinnan.
I nuläget ser han inget sätt att komma runt det.
− Såvitt vi kan bedöma skulle det krävas en lagändring, säger Håkan Franzén.
Trygg-Hansa har dock gjort en mindre förändring och öppnat upp för en krisförsäkring. Den innebär att om man blir utsatt för våld av en person, har man rätt till tio terapitillfällen.
– Där går ju fakturan direkt till oss och vi behöver inte blanda in försäkringstagaren, säger han.
Samarbete - en lösning
Från försäkringsbolaget If är man medveten om frågeställningen.
− Det här är ett bekymmer och något branschen tampats med i många år, säger Caroline Uliana, pressansvarig på If. Det är en ständigt aktuell fråga, och jag skulle säga att det pågår diskussioner. Går det att hitta en lösning, kanske tillsammans med organisationer som jobbar med frågan, så är vi positiva till det. Men i dagsläget ser vi inte att det finns.
"Förlegat sätt att resonera"
Olga Persson är generalsekreterare för Unizon, som är paraplyorganisation för en stor del av Sveriges kvinno- och tjejjourer. Även på Unizon har man stött på problematiken.
− Ja, så är det absolut, säger Olga Persson. När kvinnor kommer till oss är det i det akuta skedet andra saker vi måste fokusera på att hjälpa dem med, men det här med att försäkringen inte gäller är ytterligare ett problem som läggs till.
Hon har förståelse för försäkringsbolagens resonemang, att det skulle vara som att slå sönder sina egna saker och sedan få ersättning, men menar ändå att det här är ett sådan exceptionellt fall att det borde gå att lösa lite smidigare.
− Det påminner om sambeskattningsresonemanget som vi ju frångått för längesen, säger hon. Jag tycker det är ett förlegat sätt att resonera.