Mats Gunnarsson (MP), ordförande för nämnden för samhällsbyggnad i Region Örebro som ansvarar för kollektivtrafiken, erkänner att målet inte kommer att nås:
– Det tror vi blir tufft. Vi tror att vi kan öka antalet resor, absolut. Men det viktigaste är att vi ökar kollektivtrafikens marknadsandel gentemot bilen.
Den marknadsandelen är dock nästan helt oförändrad. Den lilla ökningen av kollektivresandet som kan urskiljas försvinner helt om hänsyn tas till länets befolkningsökning. Mats Gunnarsson menar att förbättringar har gjorts, men att de inte kommunicerats tillräckligt väl.
– Vi lägger väldigt mycket pengar på själva trafiken, men inte så mycket på information, kommunikation och beteendepåverkan. Vi skulle behöva lägga mycket mer pengar på att nå ut till människor med vilka möjligheter som finns, vad det kostar och hur det fungerar, säger han.
60 procent kostnadsökning
Samtidigt som resandet ligger kvar på samma låga nivå har kollektivtrafikens kostnader ökat med 60 procent sedan 2007. Det har kompenserats med både höjda biljettpriser och ökat tillskott av offentliga medel. Mats Gunnarsson ser två möjliga orsaker:
– Det är dels en effekt av upphandlingar. Exempelvis sa en av leverantörerna i Hällefors upp sitt avtal väldigt sent. Det fanns ingen annan som ville ta över trafiken och då hamnade vi i den situationen att vi fick gå tillbaka till samma leverantör, som då höjde priset rätt kraftigt. En annan anledning är att vi har gjort satsningar och då kostar det pengar.
Att satsningarna som Mats Gunnarsson så gärna talar om inte ökat andelen kollektivtrafiksresenärer menar han, förutom bristande kommunikation, beror på att det tar tid för folk att vänja sig vid förändringar.
– Om du är van vid att åka bil på kvällen för att det tidigare inte har funnits någon buss, då låter du inte bilen stå från dag ett. Du går och funderar ett tag och pratar kanske med någon bekant innan du bestämmer dig för att prova.
Men frågan är om det verkligen kommer att bli någon radikal ökning av resandet under kommande år. För några storsatsningar för att få fart på resandet finns det inte något ekonomiskt utrymme för.
– Man skulle gärna vilja leverera några större satsningar, men det är en svår tid nu när sjukvården drar över kostnadsmässigt, säger Mats Gunnarsson.
”Lösningen inte mer pengar”
Ola Karlsson (M), oppositionsråd i Region Örebro, vill inte heller se några större ekonomiska satsningar. Han tror inte att lösningen är att skjuta till mer pengar.
– Mycket handlar om att man ska kunna åka snabbt och kunna komma fram till målet inom hygglig tid. Det gäller att se över kopplingar och hur snabbt man kan åka. Jag tror inte att det i huvudsak är en kostnadsfråga, alltså en fråga om hur mycket resurser man petar in, utan om hur man utvecklar trafiken, säger han.
Att kostnaderna ökar för kollektivtrafiken ser Ola Karlsson som en del i en större utveckling.
– Jag tror inte att det är så stor skillnad om du jämför med kostnadsökningen för att resa med bil. Bensin- och dieselpriserna har ju stigit rätt häftigt. Kostnaderna för resor har ökat generellt, säger han.