Den svenska flygbranschen befinner sig i ett mycket känsligt läge efter pandemin, höjda bränslepriser och krig i vår omvärld. Som en följd av detta vill regeringen och samarbetspartiet Sverigedemokraterna satsa för att stärka flygets konkurrenskraft, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) på en pressträff där satsningen presenteras.
– Flyget behövs för Sverige och flygets omställning är en utmaning, men en utmaning som vi kommer att klara av, säger Andreas Carlson.
Ministern menar också att folk inte längre ska behöva skämmas för att de flyger.
– Det finns få skäl att känna flygskam. Det är dags att göra upp med flygskammen en gång för alla, säger han.
En rad forskningsrapporter, däribland FN:s klimatpanel IPCC, hävdar unisont att flygandet måste minska om vi ska ha någon chans att klara klimatmålen. Håller du inte med?
– Nej, jag ser att det pågår en omställning i flyget och det är också beslutat både på global nivå och på EU-nivå om hur hållbarheten ska öka i flygandet med mer inblandning av hållbart flygbränsle. Vi ser också en utveckling med elflyg. Och det pågår utveckling i Sverige kring vätgasturbiner. Vi står på randen till ett genombrott och det är viktigt att se hur vi kan påskynda det, med tanke på hur viktigt flyget är för Sverige, för svensk konkurrenskraft, säger Andreas Carlson till Dagens ETC.
Samordnare för Arlanda
Vad det gäller elflygets utbyggnad så är potentialen dock begränsad, visar såväl en rad forskare som underlag från regeringskansliets egna tjänstemän till regeringens klimathandlingsplan, som sajten Klimatgranskaren begärt ut. Andreas Carlson tror ändå att elflyget kan vara en lösning, av flera.
– Elflyget kan vara en del i lösningen för att klara flygets omställning, men det är inte den enda och det har jag aldrig påstått heller. Däremot ser jag på kortare sikt att det skulle kunna vara ett möjligt färdmedel med elflyg på en del sträckor, säger Andreas Carlson som senare under onsdagen ska ha ett möte med de nordiska transportministerkollegorna för att diskutera nordisk samordning av just elflyget.
Regeringens flygsatsning innebär även att man tillsätter en särskild samordnare för Arlanda flygplats och den väntande utbyggnaden där.
Varför tillsätter ni ingen samordnare för järnvägsunderhåll och järnvägsutbyggnad?
– Regeringen har gett Trafikverket ett mycket tydligt uppdrag att se över hur underhållet av hur den svenska järnvägen kan vässas med ny teknik och ny innovation. Det finns mycket stora problem med den svenska järnvägen som jag är den första att inse behöver åtgärdas. Då kan man inte göra som man har gjort under decennier, skjuta på problemet med underhållet av den svenska järnvägen. Man behöver både prioritera upp det, alltså öka anslaget till underhållsdelarna. Både järnväg och väg. Men man behöver också säkerställa att de pengar som avsätts leder till ett bättre underhåll så att man också får mer underhåll för pengarna, säger Andreas Carlson.
– Det är mycket angeläget att vi får en bättre situation på den svenska järnvägen. Det står inte i motsats till andra trafikslag som flygets konkurrenskraft. Utan tvärtom så är varje del viktig för ett hållbart och effektivt transportsystem.