BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Vi har satsat mer på det här för att våra barn bär med sig många frågor. En del barn behöver utredas för att vi ska kunna anpassa undervisningen på rätt sätt, säger Anders Sallman som är rektor för årskurs F–3 på Vivallaskolan.
Skolans ansvar
Skolpsykologen ger i dag lärare, specialpedagoger och föräldrar extra handledning. När det behövs träffar han även enskilda elever.
– Vi tror att tillgång till den här kompetensen är viktig för att eleverna ska klara skolans mål, och vi börjar se effekterna av den här satsningen nu efter ett år, säger han.
Vivallaskolan har tillgång till den psykologresurs som de får via Örebro kommun, men de få timmar som det innebär under en arbetsvecka har inte räckt till. Bland annat beror det på att skolan har märkt av den långa kö som just nu finns till utredningar på Barn och ungdomspsykiatrin.
– Tyvärr tar det väldigt lång tid innan barn kan få utredningar på Bup eller hos logopeden exempelvis. Men det är samtidigt alltid skolans ansvar att anpassa undervisningen så långt vi kan efter elevernas behov. Därför behöver vi den här kompetensen för att jobba förebyggande och göra så mycket anpassningar som det går, säger han.
Men från och med i höst kommer skolan inte att ha råd med en heltidsanställd skolpsykolog längre.
– Skolorna får ett minskat grundbelopp till barn med speciella behov från och med i höst och utöver grundbeloppet måste man ansöka för att få resursmedel. Det betyder att vi inte vet vilka tillgångar vi har och då vågar vi inte ha kvar skolpsykologen på mer än på 50 procent, säger Anders Sallman.
Att bli av med resurser i en tid då andra samhällsinstanser har svårt att möta behoven hos de här barnen är ett problem, menar Anders Sallman.
– Det är viktigt att arbeta förebyggande och att jobba med anpassningar för att stärka barnen tidigt. Annars kan problemen förvärras, säger han.
Önskar stabila resurser
I en annan del av Örebro kan kommunens förändrade resurstilldelning få helt andra konsekvenser.
– Tidigare har vissa områden fått mer pengar till barn med särskilda behov och andra har fått mindre. Jag är rektor i sydväst och här har vi fått mindre. Därför kommer förändringen inte att påverka så mycket för mig. Det som blir skillnad är att vi måste ansöka om pengar och att vi inte vet hur mycket vi får, säger Ina Axelryd, rektor på Björkhagaskolan och Hagaskolan i Örebro.
Tanken att ansökningarna ska granskas av en oberoende grupp som sitter centralt och inte arbetar på en särskild skola tror Ina Axelryd kan vara bra. Även Anders Sallman på Vivallaskolan har förståelse för att kommunen vill satsa på en mer likriktad indelning, där alla elever får del av pengarna i stället för att man riktar sig mer till vissa grupper. Samtidigt är han oroad.
– För oss är det är inte lätt att tänka långsiktigt, vi hade önskat mer stabila resurser. Även om vi kommer att ansöka om pengar så vet vi inte hur mycket pengar vi får i slutändan, säger han.