BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Finalen äger rum i en av de mindre städerna, Enschede, på en arena med maximalt 30 000 personer i publiken. Det kan jämföras med herrarnas EM-final som kommer att spelas i Paris för 80 000 personer på Stad de France. Det här tycker varumärkesstrategen och före detta vd:n för Rosengård FC Klas Tjebbes är en felsatsning.
Varför tror du att man väljer att satsa på de mindre arenorna i de mindre städerna?
– Jag tycker det är konstigt ur ett Uefa-perspektiv. Det är ju under mästerskapen som Uefa har chansen att bygga kännedom om damfotboll. Det är nu man ska gasa på och tänka offensivt. I stället tänker man defensivt. Det är en konstig taktik. De har inte ont om pengar heller så det är inte problemet.
Finns det något som kan vara positivt med att förlägga matcher i de mindre städerna?
– Jag kan förstå hur de resonerat. Det blir fest på den orten. Fotbolls-EM för tjejer kan drunkna i en storstad. Samtidigt förminskar man sin egen produkt. Det är sorgligt att inte Uefa ska kunna göra en stor fest i en stor stad. Det vittnar om dåligt självförtroende. De kan visa för sig själva och för alla andra att fotboll kan spelas av både killar och tjejer.
Isabelle Widmark, ordförande för stiftelsen Fair Pay, driver ett liknande resonemang.
– Damfotbollen växer. Holland ligger extremt bra till i Europa med många grannländer som deltar i EM. Det skulle gå att skapa en riktig folkfest, vilket också skulle leda till att Uefa, sponsorer och andra skulle tjäna pengar på mästerskapet. Men precis som med alla investeringar behövs helhjärtade satsningar för att vi ska nå målet.
Krav på självförsörjning
Potentialen verkar dock inte vara det som Uefa ser som det största. I Uefas marknadsplan för damfotboll från juni 2016 beskrivs att målet är att den ska vara ”self sufficient”. Den ska stå på egna ben. Klara sig själv. Men inte mer.
– Det här är det enda stora mästerskapet som Uefa fixat i damfotboll, fortsätter Klas Tjebbes. Otroligt fegt och lite slött. Om jag hade fått ta hand om varumärket ”fotboll europa”, så hade jag sett svagheter som jag skulle vilja göra något åt. Korruption, konstiga värderingar från grabbar som inte kan annat än fotboll, huliganism. Små killar som får för mycket pengar. Hade jag haft hand om det hade jag velat fylla på med fina värden. Det kan damfotbollen bidra med.
Herrfotbollen har större satsning på stor publik. Men måste det se samma ut för damlandslaget? Måste man göra likadant?
– Nej, jag tycker verkligen inte att damfotbollen ska eftersträva allt det som herrfotbollen gör, säger Isabelle Widmark, ordförande för stiftelsen Fair Pay.
– Tvärtom, det är ju den normen vi måste bryta mot. Men när jag ser potential att få damfotbollen att växa, både sportsligt och ekonomiskt, då är min önskan att aktörer runt omkring också väljer att satsa fullt ut. Enligt mitt sätt att se på det är det för återhållsamt nu, vilket är konstigt med tanke på hur mycket som går att vinna!
På måndagsförmiddagen var tre matcher redan slutsålda, och till finalen finns ett fåtal biljetter kvar.