BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
"Skruvar på sina scheman"
– Jag förhandlar inte med Nobina men hör desto mer bland förarna. Det är en stor grej med de här jäkla bonusarna som det pratas mycket om på arbetsplatsen. Samtidigt snor de minuter för förarna här och där och skruvar på sina scheman för att få buden att gå ihop, säger Lasse Selander, företrädare för busschaufförerna på fackförbundet Kommunal.
I Göteborg är Nobina inte en lika stor aktör som i många andra svenska städer. De kör Grön express som går mellan Kungälv och Mölnlycke genom Göteborg samt linje 24 som går mellan Lilla Varholmen och Amhult ute på Hisingen. Grön express trafikeras med 33 bussar och linje 24 med 8, och turerna körs via upphandling av Västtrafik.
– De var mycket större i Göteborg förr, men har tappat en del. Tidigare körde de även stadstrafik men har helt enkelt inte vunnit de upphandlingarna, berättar Västtrafiks trafikchef Mikael Olsson.
Men utanför Göteborgs gränser så kör Nobina desto fler turer åt Västtrafik. År 2013 vann de en upphandling om 250 bussar som ska rulla i åtta år. De turerna berör mest Skaraborg och Borås. I Stockholm har Nobina många gånger lagt bud som har legat mer än 10 procent under konkurrenternas. Pengar som sedan har tjänats in i andra änden av verksamheten. Dagens ETC har talat med flertalet chaufförer där som vittnar om fler delade turer, längre arbetspass och indragna semesterdagar. Till och med fruktkorgen till förarna drogs in för att spara pengar.
Lasse Selander menar att företagets tendenser syns tydligt även i Göteborg, om än i mindre skala.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Det blir tuffare och tuffare med de här upphandlingarna på alla företagen. Men Nobina har väl en ännu värre ton än vad de andra har. Våra kollektivavtal och arbetstider är tyvärr inte bättre än att de kan ta livet av en busschaufför på 14 dagar om de jävlas tillräckligt mycket. En del arbetsgivare fattar att de måste ge drägliga arbetstider, men inte alla.
Mikael Olsson menar dock att Västtrafik brukar hålla ögonen på sina samarbetspartners även vad gäller personalpolitik.
– I upphandlingar brukar vi absolut titta på sådant. Finns det någon aktör som lägger sig långt under de andra i bud? För oss är det viktigt att de har en bra personalpolitik och att chaufförerna har rätt arbetsförutsättningar. Vi kan inte gå in och ställa krav på kollektivavtal och sådant, det tillåter inte lagen, men vi vill att det ska gå rätt till.
Dagens ETC hann prata med förare som var viliga att ställa upp både med namn och på bild. Men så snart ledningen fick reda på att det pågick en granskning så blev de tysta eller ville vara anonyma.
– Cheferna har sagt att vi inte ska tala med er. De säger att det är illojalitet och kan vara skäl för uppsägning, sade en chaufför under fingerat namn.
"Så fungerar inte en demokrati"
Mikael Olsson menar att Västtrafik inte har hört något negativt just angående Nobinas personal.
– Vi har inte haft någon sådan situation i Göteborg. Det jag kan säga spontant om uppgifterna att tysta sin personal är att vi har yttrandefrihet i Sverige. Från Västtrafiks sida skulle vi aldrig komma på tanken att gå ut med något sådant. För så fungerar inte demokrati.
I Göteborg, såväl som i Stockholm, Dalarna och Kalmar, har Nobina de senaste åren anmälts till Arbetsmiljöverket för farliga, det vill säga trasiga, bussar i trafiken. Chaufförer vittnar även anonymt om att de har tvingats köra bussar som egentligen har körförbud.