– Vi har förbättrat kvaliteten på kartbilderna för att det ska vara enklare för folk att använda dem. Materialet finns redan, nu ska det helt enkelt bli lättare att leta i det, berättar Björn Wåhlstedt, utredare på miljöförvaltningen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Den nya kartfunktionen kan vara ett sätt att få en bättre uppfattning om buller och luft om man exempelvis funderar på att flytta och har möjlighet att välja var man vill bo.
– Vårt material bygger inte på mätningar utan på simuleringar som uppskattar ett ungefärligt värde utifrån exempelvis trafik. Men på vår hemsida kan man även se mätningar av luftkvaliteten i realtid.
Uppfyller inte miljömålen
Göteborg är tillsammans med Stockholm, Sollentuna, Umeå och Örnsköldsvik en av de städer som inte uppfyller miljökvalitetsmålen. Orsaken är i första hand de hårt trafikerade vägarna, exempelvis E6:an vid Gårda där det kör flera tusen bilar per dygn.
– I Malmö är luften bättre. Samtidigt är det svårt att jämföra stad med stad. Klimatet har stor betydelse för hur luftföroreningarna ser ut, säger Björn Wåhlstedt.
Föroreningarna kan också komma utifrån och påverkas av väder och vind.
– Vissa föroreningar kommer nerifrån kontinenten eller från England, men lokalt är det framför allt hårt trafikerade bilvägar som påverkar luftkvaliteten.
Dålig cirkulation mellan husen kan också göra att luften blir sämre i staden. Samtidigt är Göteborg känt för sitt relativt blåsiga väder, och var stadens bästa luft finns är därför svårt att svara på.
– Generellt sätt gäller att ju längre bort man kommer från stora föroreningskällor desto bättre blir luften. Men inte alltid. Buller är ofta mer koncentrerat till en plats och kan därför vara lättare att undvika.
På webbplatsen karta.miljöförvaltningen.se kan du utifrån valfri plats välja att utforska olika lager, antingen luft eller ljud. Det är också möjligt att se utvecklingen av luftkvaliteten i staden genom att jämföra med tidigare mätningar. Björn Wåhlstedt betonar att den nuvarande informationen som finns på kartan bara är ett första steg.
– Tanken är att fylla på med miljödata successivt.