Förra veckan rapporterade ETC Bergslagen om eftersatta lägenheter på asylboendet i Storå. Flera boende vittnade då om vägglöss, kyla och mögel, problem som de vid flera tillfällen påtalat utan att åtgärder vidtagits. Bergslagens Miljö- och Byggförvaltning, BMB, beslöt efter klagomål att utföra en inspektion av lokalerna. Det var dock bara en lägenhet som inspekterades. Fastighetsägaren hade nämligen inte informerat de boende om inspektionen.
– Vi har bara kollat på den lägenheten som vi hade fått klagomål på. Vi kommer göra upp en ny tid för inspektion av de andra lägenheterna, säger Caroline Ahlrén, miljöinspektör på BMB.
Lägenheten som klagomålet gällde var dock redan åtgärdad av Shamil Iskhadzhiev, personen bakom anmälan. Shamil hade på egen hand rengjort, tapetserat och målat lägenheten som hans släktingar hade blivit hänvisade till då han ansåg att den var obeboelig.
– Jag köpte material själv och gick dit varje dag efter jobbet och målade och tapetserade, berättade Shamil Iskhadzhiev tidigare.
”Måste fråga de boende först"
Både Migrationsverket och BMB anser att fastighetsägaren borde ha informerat de boende om inspektionen. När inspektion av de övriga lägenheterna kommer att äga rum vet de inte i nuläget. Robert Sörensson på Migrationsverket ser dock gärna ett samarbete med BMB:s miljöinspektörer inför framtida inspektioner. Han hoppas dock att nästa besök blir fritt från kameror. Förutom bristfällig information till de boende så uppges även faktumet att ett kamerateam från SVT ville vara med och filma som en bidragande faktor till att man valde att skjuta upp inspektionen.
– Man måste fråga de boende först innan man kommer och ska filma. Vi bedömde tillsammans med BMB att vi skulle skjuta på det. Just när det gäller asylsökande är det speciellt. Det finns ju folk som är ute och letar efter vissa flyktingar. Det kan få förödande konsekvenser, säger Robert Sörensson.
BMB hade planerat för inspektioner av flera av asylboendena inom Lindesbergs kommun, efter klagomålen beslutade man att börja med asylboendet i Storå. Enligt Robert Sörensson på Migrationsverket är det fastighetsägaren som ansvarar för underhåll medan Migrationsverket ansvarar för städningen. Migrationsverket som i sin tur hyr lägenheterna av Lindesåsen Fastigheter betraktar sig själva som en vanlig hyresgäst och har enligt Sörensson ett vanligt hyresavtal.
Upplever ni att de fastighetsägre ni hyr av sköter lokalerna bra?
– Både ja och nej. Generellt har vi bra fastighetsägare. Många av våra lägenheter ligger i områden som inte är eftertraktade. Det kan alltid bli bättre. Underhållsplanerna borde till exempel vara tydligare.
Har ni fört vidare de klagomål som ni har fått in från boende? I vissa lägenheter gick det inte att stänga fönster och dörrar.
– Jag kan inte svara på det enskilda fallet. Det är klart att vi kontaktar fastighetsägaren om vi får vi veta att något i lägenheten inte fungerar. Det är inte i alla lägen vi kan kräva att man ska göra det som man säger till om.