Bland förespråkare av kortare arbetstid har det frustats otåligt sedan en socialdemokratisk arbetsgrupp med Annika Strandhäll i spetsen föreslagit lagstiftning om 35 timmar arbetsvecka – men först 2035.
Men i den diskussion som nu förs inom arbetarrörelsen finns också de som vill att S-kongressen helt förkastar förslaget när beslut ska fattas nästa vår. Dit hör det näst största LO-förbundet IF Metall som organiserar industriarbetare.
Arbetstiden ska kortas genom avtal med arbetsgivarna, inte genom lagstiftning, anser IF Metall. Det ska vara upp till facken och inte politikerna att avgöra i vilken utsträckning man ska arbeta för sänkt arbetstid respektive högre löner.
– En lagstiftning på det här området innebär ett ingripande i lönebildningen. Då gör politikerna prioriteringen åt oss och fattar ett beslut som minskar vårt löneutrymme, säger Simon Petersson.
IF Metall hör till de fackförbund som tecknat avtal om arbetstidsförkortning.
– Vi har i nästan varje avtalsrörelse sedan 1995 avstått löneutrymme till förmån för kortare arbetstid. Men ska vi höja reallönerna måste det ske väldigt omsorgsfullt, säger Simon Petersson.
Bildt snodde semester
Det som en riksdagsmajoritet klubbar igenom, kan en annan riva upp, påpekar han.
– Om politikerna fattar beslut, kan de också fatta beslut åt andra hållet.
Simon Peterson pekar på hur två semesterdagar drogs tillbaka när Bildtregeringen gjorde upp med Socialdemokraterna under den ekonomiska krisen på 90-talet.
Det är det bästa sättet att se till att alla får ta del av det, inte bara de som är starka nog och som har större arbetsgivare som motparter.
Ett svagt argument, anser Tommy Wreeth, ordförande för Transport som i likhet med bland andra Seko, Kommunal och Handels nu förespråkar en lagstiftning. Utan politiska beslut blir kortare arbetstid förbehållet vissa, enligt Wreeth.
– Det är det bästa sättet att se till att alla får ta del av det, inte bara de som är starka nog och som har större arbetsgivare som motparter. Vi är i en bransch med små arbetsgivare och dålig lönsamhet, säger han.
Viss förståelse har Tommy Wreeth däremot om Metall inte vill ”skänka bort” det löneutrymme man redan avstått för sänkt arbetstid.
– Men man har hela perioden fram till att lagen ändras på sig. Då kan man säkerställa att man kortar arbetstiden mer än vad som står i lagen eller att man får tillbaka pengarna som man har avstått.
Slitna chaufförer
För Transports medlemmar är kortare arbetstid en hälsofråga, anser Tommy Wreeth. I förlängningen tror han även att arbetsgivarna skulle bli vinnare.
– Med lite mer ledighet kanske kropparna skulle hålla, istället för att man går i faktisk pension vid 62-63. Tempot är så uppdrivet idag, i åkerierna exempelvis.
Tommy Wreeth ser fram emot en diskussion i LO:s styrelse. LO:s ordförande Johan Lindholm har framhållit att den linje som kongressen i våras mejslade fram, då man behandlade motioner i frågan, innebär att vägen arbetstidsförkortning ”i första hand” ska uppnås vid förhandlingsbordet. Men en enig LO-kongress antog också ett uttalande som slår fast att LO ”kraftfullt prioritera frågan kring kortare arbetstid, både via förhandlingar och lagstiftning”.
– Jag tycker man gör det lite lätt för sig om man säger att beslutet är att vi ska gå avtalsvägen, säger Tommy Wreeth.
Solidaritet vid förhandlingsbordet
Att alla inte har samma möjligheter att nå fram avtalsvägen anser Metall inte är skäl att förespråka lagstiftning. Det är i dragkampen med arbetsgivarna som förbunden ska visa solidaritet med varandra, enligt Simon Peterson.
– I bästa fall förenar vi oss i en LO-samordning. Vi har visat genom åren att när kamrater i andra förbund inte fått igenom låglönesatsningar exempelvis, då har IF Metall stått redo med sympatiåtgärder.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.