Tidigare forskning har visat flera negativa konsekvenser av trafikutsläpp, främst när det gäller människans hälsa. Men nu går det även att se en stor påverkan på matproduktionen.
– Den effekten är jämförbar med andra negativa effekter så som värmebölja, torka och parasitangrepp, säger Johan Uddling Fredin som är professor i botanisk ekofysiologi vid Göteborgs Universitet.
Johan berättar att studiens resultat för hans egen del inte var särskilt förvånande, däremot viktig då klimatforskningen inte uppmärksammat påverkan på växter, därmed matproduktionen, tidigare.
– Det har gjorts skattningar tidigare men de har varit orealistiska på vissa sätt då de inte har tagit hänsyn till att växternas ozonkänslighet beror på vilket klimat de växer i. Effekterna bestäms inte enbart på vilken ozonhalt som finns i luften, utan även hur klimatet påverkar bladens upptag av ozon, säger han.
Bland de grödor som påverkats av ozon finns bland annat vete, som uppskattas ha haft ett skördebortfall på sju procent. Även soja har haft ett betydande bortfall, så mycket som tolv procent, på grund av ozonet.
Utsläpp av ozon måste minska
För att förhindra att matproduktionen drabbas krävs att utsläppen av ämnen som ger upphov till marknära ozon minskar. Inom tio år tror Johan att man kommer kunna se större positiva åtgärder i samhället, men att det är en långsam process.
– Den snabbaste åtgärden är ju en omvandling av trafiken så att vi går från fossila bränslen till mer el.
Han fortsätter.
– Det fundamentala är alltid att minska utsläppen och då handlar det om att minska utsläppen av kväveoxid och flyktiga kolväten, alltså ämnen som inte har förbränts i motorerna. Det är de två luftföroreningarna som ger upphov till ozon.
Göteborg ska bli fossilfritt
I Göteborg pågår en grön omvandling där målet är att inom ett par år bli en fossilfri stad och det ser Johan positivt på och hoppas att så blir fallet.
– Vi har ju både fabriker och bilar som blivit bättre på att rena sina utsläpp. Men hittills så har det mesta av de förbättringarna ätits upp av att vi hela tiden konsumerar mer och förbränner mer. Så att milen per bil minskar ju men hela tiden så ökar antalet bilar och då antalet körda mil.