BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Tänk att bara en extra lektion idrott i veckan gör att samtliga i klassen fick alla rätt på det slutliga matteprovet. Undrar vad skolresultaten skulle bli om eleverna fick en timme idrott varje dag? säger Rahmat Jafari.
Både Rahmat och Kajsa tar studenten denna vecka men projektet kommer att leva vidare när andraårsstudenter fortsätter nästa läsår. Ive Johansson och Kevin Orlandini är två av dem som tar vid.
– Då kommer vi att följa samma klass som går i fyran nästa läsår, säger Kevin Orlandi.
– Vi är ju med på den extra idrottslektionen och att det blir mer personal gör att eleverna kan ha idrott som de verkligen gillar som när vi gör gladiatorerna och vi extralärare får vara gladiatorer som de ska försöka knuffa omkull eller ta sig förbi, säger Ive Johansson.
"Lugnare i klassen nu"
Någon som håller med om att den extra idrottstimmen har varit ett lyft är klass 3D:s klassföreståndare Ann-Marie Jansson. Och hon märker andra effekter än att matteresultatet har blivit så bra.
– Det känns lugnare i klassen nu. Alla mår bra av att röra sig och det är inte alls säkert att alla gör det på rasterna. Nu sker det på lektionstid och till och med eleverna själva säger att det har blivit lugnare på grund av det, säger hon.
När ETC Bergslagen hälsar på i klassen har den friluftsdag på Skräddartorp. Vi får en pratstund med fyra elever i det strålande sommarvädret.
– Det har varit kul att röra på sig. Man får bättre kondition och kan koncentrera sig bättre, säger Elna Aronsson.
Efter den extra idrottstimmen på fredagar har klassen mattelektion.
– Vi har haft jätteskoj och fått leka på fredagsgympan. Det är bra att ha gympa först och matte sedan, när man har fått röra på sig känns det som att man tänker bättre. Känns som att hjärnan har tränat upp sig, säger William Hiakula.
Hans kompis Emil Norström håller med.
– Jag blir bättre på matte. Det går lättare att räkna ut saker, säger han.
Även Ella Mattson instämmer med de andra.
– Det är bra att röra på sig för då tänker man bättre, blir mer fokuserad. Och det gick bättre på matteprovet sist, säger hon.
Vinster vid inlärning
Idrottslärare på Philskolan har handlett projektet som inleddes med att eleverna på klass 3D Grythytteskolan fick göra ett matteprov i början på höstterminen och sedan göra om det i slutet på vårtermin efter den extra timmen idrott. På höstterminen fick en av fem grupper maxresultat medan samtliga fick det ett läsår senare.
– Att vi mår kroppsligt bra av att röra oss är ju känt sedan länge men nyare forskning visar att det också ger stora vinster vid inlärning, säger Oskar Hidén idrottslärare.
Hjärnröntgen visar att vältränade barn utnyttjar hela sin hjärnkapacitet medan otränade bara använder en tredjedel av hjärnan, säger Greta Hidén, idrottslärare.
– Men det gäller att slå till innan två timmar har gått efter ett träningspass för att utnyttja den positiva effekten till max, säger Rahmat Jafari.
En dröm för skolpolitiker?
Det är andra året som studenter på Philskolan genomför en undersökning om effekterna av mer idrott på schemat. Och projektet kommer att fortsätta ett tredje år om andraårseleverna tar vid som planerat. För klass 3D:s klassföreståndare innebär det nya erfarenheter.
– Jag har varit lärare i 15 år men det är första gången som någon klass har sagt att de tycker det är kul med matteproblem. Och att de har blivit lugnare, om det beror på att de har blivit tröttare efter idrottstimmen eller något annat vet jag inte, säger hon.
Lugn i klassrummet och strålande resultat på prov. Det låter som en dröm för vilken skolpolitiker som helst och för en av författarna till Pi-Philskolans idrottsprojekt är slutsatsen enkel.
– Hällefors kommun borde införa flera idrottstimmar på skolschemat. Dåligt att de inte har gjort det när resultaten är så entydiga. Vilka bevis behöver kommunen för att inse barnens bästa? undrar Kajsa Alfredsson.