Viaplay, som innehar de svenska rättigheterna till Premier League, har sålt av en av veckans matcher men kunderna kompenseras inte.
Bild: LISA HALLGREN/SVD/TT, DAVE THOMPSON/AP/TT (montage)
Dagens ETC
Många fotbollsälskare som köpt Viaplays totalpaket känner sig lurade idag – sedan säsongspremiären förra veckan sänder en konkurrerande tjänst en Premier League-match i veckan.
Jan Scherman, tidigare vd för TV4, har ingen tröst att ge.
– Så här kommer det att fortsätta vara när desperata tv-bolag sätter aktieägarna före tittarna.
”Helt idiotiskt grepp”. ”Skitföretag”. ”Horribelt dåligt skött”. Så lät omdömet i sociala medier när Viaplay tidigare i år meddelade att de sålt av en match i veckan, med avspark på lördagar klockan 13.30, till konkurrenten Amazon Prime. I en intervju med Aftonbladet säger även Bojan Djordic, som sitter i studion – både hos Viaplay och Prime – i egenskap av fotbollsexpert att han förstår kritiken, att det är en tuff tid för många.
– Jag är bara glad fortfarande över att jag har ett jobb.
Jan Scherman slår fast att det är mycket kortsynt av streamingtjänsterna och bolagen att göra så här.
– De binder verkligen ris åt egen rygg. Den här typen av åtgärder riktade mot tv-tittarna leder antingen till att många säger upp sina prenumerationer eller att de piratiserar sitt tittande. De fixar pirat-abonnemang istället. Varför ska de vara ärliga mot streamingtjänsten när den inte är det mot dem?
För Viaplay är sporträttigheterna centrala. I samband med den stora krisen i bolaget förra året sålde man ut en rad av bolagets produktioner, man slimmade organisationen och avskedade en rad anställda. Men man fortsatte att satsa på sporträttigheter för att försöka behålla tittare.
I särklass dyrast
Det innebar att Viaplay trots bolagets kris köpte några av de absolut dyraste rättigheterna, till exempel den så kallade kronjuvelen Champions League, men det är en öppen fråga hur man ska ha råd att betala dem.
Viaplay har idag marknadens i särklass dyraste prenumerationer, för att få tillgång till hela deras sportutbud tvingas en abonnent betala 699 kr i månaden – ett pris som mycket väl kan komma att höjas. Att man samtidigt som man håller den prisnivån tar bort delar av det utbud som man lovat sina abonnenter faller inte i god jord hos de sportintresserade som köpt hela utbudet.
Jan Scherman tror att det kommer att bli betydligt vanligare att streamingbolagen säljer delar av sitt utbud till konkurrenter och att det kommer inte att ske på ett sätt som skyddar konsumenten.
– Om Viaplay säljer en del av sina matcher till Amazon Prime borde de se till att deras egna abonnenter kan se matcherna på Prime utan någon extra kostnad.
– Men ledningen är bara intresserad av att försöka upprätthålla börskursen för sina aktieägare.
Aktieägarna viktigare än tittarna
Jan Scherman tror att det blir ett vanligt fenomen att streamingbolag säljer av delar av sina produktioner och rättigheter helt enkelt för att de inte har råd att behålla dem själva.
– Titta bara på Viaplay, som fortfarande är mycket pressat och konkurs är inte uteslutet. Börskursen faller och man gör sig av med de ambitioner man tidigare hade gentemot tittarna. Idag är inte tittarna lika viktiga som aktieägarna, säger han till Dagens ETC.
– I stället kör man bara på tills det spricker.
En ljuspunkt är att EBU, Europas samlade public service-bolag, kan gå in gemensamt och erbjuda goda villkor för rättighetsägarna till stora arrangemang som exempelvis olympiader. På så sätt kommer alla tv-tittare i Europa utan extra kostnad kunna titta på kommande olympiader.
Bäddat för kriser
Redan idag sänds några av de största arrangemangen i europeisk public service utan extra kostnad för tittarna. Det finns möjlighet för public service-bolag att hävda att vissa stora tävlingar så av ett sådant stort nationellt intresse att alla bör kunna se dem.
I Italien visade till exempel det statligt ägda tv-bolaget Rai både olympiaden i Paris och fotbolls-EM som en del av deras allmänna utbud.
Men med dagens utveckling av rättighetspriserna inom framförallt sport och kostnaderna för de största tv-serierna och filmerna kommer vi att se fortsatta kriser hos många av streamingbolagen. Detta bäddar för en fortsatt överlåtelse av rättigheter och produktioner menar Jan Scherman.
– Detta kommer inte heller att ske på det bästa sättet för konsumenten. Det är helt andra intressen som styr.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.