BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Lasse Lennartsson, brevbärare, sneglar mot en brevlåda utan namn där en räkning just har slunkit ned, innan han fortsätter upp genom trappuppgången med hissen. Så jobbar han sig nedåt trappa för trappa med brev och paket. Sedan en lång tid tillbaka delar han ut posten i stora delar av Stenhagen, och känner området väl.
– Men numera så måste vi byta rundor med varandra ibland för att minska arbetsbelastningen, och för någon som är ny kan det vara väldigt svårt att hitta rätt ibland.
Lunch åt Lasse redan klockan 10 i förmiddags, i likhet med sina kollegor. Utformningen på passet gör att de inte kan vänta till 12.
Den omorganisering som Posten har genomfört innebär att så lite tid som möjligt ska tillbringas på kontoret med sortering för att maximera utetiden.
Varje dag kör Lasse två längre rundor med fikapaus emellan, men fikat brukar han nästan alltid ta ute, det är inte tidseffektivt att åka tillbaka till lokalen och äta, trots att det är tänkt så.
Den lilla eldrivna postbilen underlättar ändå arbetet jämfört med de cyklar och mopeder som han tidigare har använt, säger han. Behändigt tar den sig över både gräsmattor och gångvägar och kan parkeras nära ingångarna.
– Men visst känner man sig ofta slut i kroppen ändå när man kommer hem. Det är inte så mycket överkroppen som knäna som drabbas.
Osäker framtid inom yrket
Lasse Lennartsson har jobbat som brevbärare i 35 år. Jag frågar om han skulle rekommendera någon annan att välja samma yrke. Han tvekar.
– Njae. Det finns inte så många möjligheter att avancera. Dessutom är framtiden osäker genom all konkurrens från andra bolag, så -löneutvecklingen är inte så bra. Men det är inget fel på jobbet.
Sedan Postnord omorganiserade sin verksamhet med sorteringsmaskiner, längre rundor med så kallat ”fyrflöde” i utdelnigen, och mindre tid till manuell sortering, så har både postkunder och personal i hela Sverige reagerat. De förstnämnda för att brev kommer bort eller kommer för sent, de senare på grund av massuppsägningar, tidspress och förslitningsskador.
Fackliga organisationen Seko har framhållit den ökade pressen på brevbärarna som en av anledningarna till att post inte hittar fram i tid. Men Lasse Lennartsson menar att orsakerna är flera.
Han pekar på en försändelse som har skickats från Post- och telestyrelsen, myndigheten som är satt att granska Postnord, till en adressat på hans runda.
– Kolla här! Post- och telestyrelsen sätter inte ens själva lägenhetsnummer på sina försändelser. Det är oerhört tråkigt att se.
– Det är ibland jättesvårt för mig som brevbärare att veta var folk bor – väldigt ofta stämmer inte namnet på brevlådan, eller så finns det inneboende som inte har satt ut någon care of-adress. Och ibland finns det flera Andersson i en trappuppgång.
"Tänk om det är viktiga besked?"
– Lägenhetsnummer är jätteviktigt, men nästan inga stora företag använder dem. För att inte tala om myndigheter som Migrationsverket. Ofta kan jag inte dela ut deras post till folk. Tänk om det är viktiga besked i breven?
Han tillägger, med blicken på mig:
– ETC har oftast inte heller lägenhetsnummer, det är jättetråkigt. Ni borde förbättra era register.
Under rundan mellan låghus och höghus sorterar Lasse systematiskt in posten från de fyra flöden han har med sig: försorterade C5-kuvert, egensorterad post, reklam och paket – allt ska hitta rätt på en gång för att han ska slippa åka tillbaka på rundan med missade försändelser. Ett irritationsmoment, tycker många kollegor, men Lasse som har hunnit uppleva flera olika sorteringssystem inom Posten tycker inte att det är så märkvärdigt.
– Så gjorde vi förr också, det här är lite tillbaka till hur det var när jag började. Många sorterar färdigt innan de åker ut på rundan, men jag tycker att det blir lättare så här, förklarar han på väg in i en port med brev, paket och reklam om vartannat i handen.
Vi passerar en dörr där ett ljudligt gräl pågår. Lasse ringer på för att undersöka om namnet på ett kuvert stämmer överens med invånarna, som plötsligt tystnar. Det visar sig att brevet har hamnat rätt, så dörren stängs och de högljudda rösterna fortsätter därinne.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Lasse reflekterar inte så mycket över det, för nu har han andra problem.
– Titta här, säger han och visar fram ett paket från en postorderfirma.
– Var ska den här stoppas ner? Jag får helt enkelt förlita mig på att de är hemma, säger han och ringer på dörren, men ingen öppnar.
– Jag begriper inte varför man ska beställa saker via e-handel om man inte har en postbox som vi kan stoppa försändelserna i! Nu måste den här gå till ett ombud som vi får betala pengar till för utdelningen. Ica Väst gnuggar säkert händerna, men för oss är det en förlustaffär och slöseri med tid för mig. Tyvärr är det rätt många paket som inte går ner i brevlådorna.
Så man ska sätta upp en brevlåda?
– Ja, eller någonting som vi är tillåtna att lämna paketet i. Det går bra att ställa ut en soptunna också, om det framgår att vi kan lägga paketet där. Men det allra bästa vore om det fanns fastighetsboxar.
Fastighetsboxarna är en stridsfråga som Postnord har drivit länge. Det handlar om att sluta med brevlådor på dörren och ge posten ett eget utrymme längst ned i byggnaden på flerfamiljshus, med utrymme för flera sorters försändelser. Före valet 2006 fanns ett förslag på plats om att införa lag på fastighetsboxar i alla fastigheter. Men den borgerliga regeringen rev upp förslaget mycket snart efter maktskiftet. Onödigt och synd, tycker Lasse.
– Inte minst med tanke på konkurrensen vi har från andra bolag om paketutdelningen så blir det väldigt svårt för oss när vi inte kan dela ut paket och i stället förlorar på affären.
"Självklart kan vi inte konkurrera"
Konkurrensen från andra bolag är något Lasse Lennartsson återkommer till. Han har haft tid att sätta sig in i frågan, och menar att många uppsägningar som har drabbat postanställda de senaste åren inte bara går att härleda till minskade mängder brev, utan framför allt ojämlik konkurrens.
– Norska posten äger ju Bring och håller dem under armarna. Men även om Bring har rätt att konkurrera med oss om utdelning så behöver de bara täcka de områden i landet de själva har lust med. Samma sak gäller vilka försändelser de tar. De plockar russinen ur kakan. Postnord måste ha utdelning av alla sorters försändelser i hela landet.
– Dessutom måste Bring inte dela ut brev varje dag, men det måste vi göra. Självklart kan vi inte konkurrera. Villkoren är ju inte lika.
Klockan har blivit över 13 och Lasse börjar bli stressad. Tiden går och han har inte hunnit så långt på sin runda som han ska.
Tror du att du kommer att jobba fram till pensionen?
– Jag hoppas det. Men jag vet förstås inte hur länge jag orkar. Förut fanns särskilda tjänster för brevbärare som närmade sig pension, men det gör det inte längre. Ända fram till 65 kan nog bli svårt.