– Tanken är att man ska köpa billiga varor här och sedan komplettera med varor från andra butiker, säger Ida-Lina Frisell, butikschef för MatRätt.
Erbjuder arbetsträning
Det är Räddningsmissionen som står bakom MatRätt, som är Göteborgs första butik som enbart säljer matsvinn. Butiken syftar till att minska matsvinnet, men också till att erbjuda arbetsträning för personer som står långt ifrån arbetsmarknaden och att bekämpa matfattigdom. Varorna som säljs är donationer från aktörer inom livsmedelsbranschen och är fullt ätbara, oftast handlar det om överblivna varor på grund av överproduktion. Personer som tjänar mindre än 9 290 kronor i månaden kan bli medlemmar i butiken och får då handla varor till priser som är 70 procent lägre än ursprungspriserna.
– Medlemmarna är människor som lever i ekonomisk utsatthet, vilket kan bero på olika saker. Många lever på försörjningsstöd och är socialt utsatta. Den största gruppen är personer som är nya i Sverige och som inte har hunnit etablera sig på arbetsmarknaden. Kvinnor är den största målgruppen, säger Ida-Lina Frisell.
Flera tusen medlemmar
MatRätt har hittills fått 3 500 medlemmar, sålt 32 000 matkassar och har i snitt 350 kunder om dagen.
– Vi fick störst antal medlemmar i mars/april när vi öppnade. Nu får vi kanske 10 nya medlemmar per dag. Vi tror att vi kommer få ett par tusen nya medlemmar inom ett halvår. Det finns en bred ekonomisk utsatthet i Göteborg, säger Ida-Lina Frisell.
Hon tror att det finns många potentiella kunder där ute som ännu inte hittat dit.
– I dag ser vi inte personer över 70 år i vår butik, men vi vet att det finns många äldre som inte har en pension som räcker till. Vi tror att pensionärer är en stor målgrupp för oss men att de inte kommit hit – dels på grund av corona men det kan också bero på att det kan vara en stressig stämning här. Ibland vill många vara först så de får maten. Jag tror att det kan göra att folk håller sig borta.
Lanserat app
Hon berättar att MatRätt lanserar en ny app i december som kan underlätta för människor som hållit sig borta från butiken på grund av smittorisken. I appen kommer man att kunna boka in en tid för att handla mellan klockan 12–14 varje dag, eftersom det under den tiden på dagen är långa köer till butiken.
– Appen kommer lägligt nu under corona, men det är egentligen inte på grund av pandemin vi lanserar den. Vi tycker inte att vår målgrupp, som redan lever under stressande förhållanden, ska behöva stå i kö för att komma in till butiken. Köer gör något med en människa. Vårt syfte är att öka människors värdighet och det vill vi göra hela vägen i vår verksamhet, säger Ida-Lina Frisell.
Många volentärer
Enligt Ida-Lina Frisell går butiken runt, trots de låga priserna. Det beror delvis på att varorna doneras och delvis på grund av att de får ekonomiskt stöd för personer som arbetstränar hos dem. Butiken har bara fem personer anställda medan, 17 personer arbetstränar och 15 är volontärer.
– Vi är självförsörjande, vilket känns tryggt. Den enda osäkerheten är om vi kan få mat som täcker behovet, säger Ida-Lina Frisell.
Fått in 400 ton mat
Butiken har i alla fall hittills lyckats samla in mer matsvinn än förväntat. Totalt har man fått in 400 ton mat, vilket är mer än deras mål på 300 ton mat för hela året.
– När vi hade varit öppna ett kvartal var jag jätteorolig över att vi inte skulle få den volym mat som efterfrågades. Men vi har hela tiden fått nya samarbetspartners. Vi har nu redan 14 samarbetspartners och skulle vi dubbla det så skulle vi kunna ha fler butiker, säger Ida-Lina Frisell.
Hon berättar att man redan nu har planer på att expandera.
– Vi har som plan och mål att öppna en till butik och vi hoppas att det blir innan sommaren. Vi kommer att börja söka lokaler efter årsskiftet och sedan om vi hittar en lokal och har finanser till att öppna och renovera butiken så kommer vi öppna, säger Ida-Lina Frisell.