Axfoods huvudkontor i Stockholm.
Dagens ETC
Matpriserna ökar snabbare i Sverige än andra nordiska länder, visar forskning från Lunds universitet. Samtidigt skenar matjättarnas vinster, något som tros bero på bristande konkurrens.
– Konkurrensen i livsmedelskedjan spelar roll. Studier visar att en större del av prisökningar överförs till konsumenterna i Sverige än i andra jämförbara länder, säger Fredrik Wilhelmsson, föreståndare för Lunds universitet vid Agrifood Economic Centre.
Jörgen Lund
Text
Under torsdagen presenterade de svenska matjättarna Ica och Axfood, ägare till kedjorna Hemköp och Willys, sin första kvartalsrapport för 2024.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Jörgen Lund
Text