BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det är ju både så att lockouten har påverkat volymerna, men även de strejker som har varit har påverkat. Rederierna har bokningsstopp på Göteborg eftersom de inte kan lita på att godset kommer av eller på båten. Och det är ju oerhört allvarligt och olyckligt, säger hon.
Men APMT:s lockout har påverkat mycket mer än fackets strejker. 37 gentemot 420 timmar.
– Men problemet med de osäkerheter som har varit i hamnen har inte börjat i och med lockouten. Jag har varit ordförande i två år, och i drygt ett och ett halvt av dem så har vi dragits med osäkerhet på grund av strejker. Det här är ju en konflikt som pågått till och från under en lång tid och då är vår styrelses bestämda uppfattning att det måste lösas långsiktigt genom att få till ett gemensamt avtal.
Du har tidigare riktat kritik mot medlarna och menar att de måste snabba på arbetet?
– Ja, det måste de verkligen. Fortfarande är det ju så att det kommer in lite gods. Det är det gods som var på vattnet när rederierna tog beslut om bokningsstopp. Men om någon vecka så kommer vi märka att det inte kommer något gods alls in till Sverige. Då kommer det inte heller vara möjligt att skicka ut varor från Sverige. Så det påverkar inte bara importen utan även exporten.
Finns det någon straffklausul eller liknande som förhindrar APM att minska produktiviteten?
– Nej, det finns en volymgaranti i det här avtalet. Men det är ju så att konflikten skadar alla. Den skadar APMT, den skadar faktiskt det fackliga arbetet, den skadar Göteborgs hamn och den skadar svensk export och import, och jag tycker att alla de delarna är djupt olyckliga.
Ni tycks ta tydligt parti för arbetsgivaren i hur ni framställer konflikten. Är det rimligt när de inte ens besvarar Hamnarbetarförbundets sex punkter och sedan sätter arbetarna i lockout?
– Vi tar ställning för det avtal som finns på arbetsplatsen. Det finns ett kollektivavtal, och då är det det som gäller och som vi ska förhålla oss till enligt överenskommelser enda sedan 1936 i Saltsjöbadsavtalen. Och utöver kollektivavtal så ska man självklart också följa svensk lagstiftning. Och det gör APMT. De följer kollektivavtalet de har med Transport, och de följer svensk lag. Den medling som nu äger rum mellan Hamnarbetarförbundet och APMT handlar enligt den information jag har fått inte om löner eller eller den typen av frågor. Utan den handlar helt enkelt om insyn och om maktfrågor.
De menar att de representerar 85 procent av hamnarbetarna och därför inte kan skriva på ett hängavtal till Transport som gör dem maktlösa.
– Ja, och där måste medlarna hjälpa till. Vi från Göteborgs hamn har inte avtal med varken Transport eller Hamnarbetarförbundet. Utan vi har ett avtal med APMT om att de ska drifta containerverksamheten. För oss är det oerhört viktigt att verksamheten fungerar. Därför har vi stora förhoppningar på att parterna faktiskt ska komma överens.