Massiva förseningar i tågtrafiken – många fick övernatta längs vägen
– Tågen i England fungerar verkligen inte bra, men det här är en katastrof, säger Leo Whetfielt. Han och Katie Hind från England är inte nöjda och tycker att de har fått för lite information.
Bild: Zanna Nordqvist
Dagens ETC
Tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg stoppades på nyårsdagen på grund av isbildning på kontaktledningarna. På torsdagsmorgonen kunde ett av spåren öppnas igen, men många tåg är fortsatt inställda och förseningarna omfattande.
Redan vid 09.30 på nyårsdagen kontaktade SJ Trafikverket angående problem med strömförsörjningen. Flera tåg blev stillastående vid Laxå som följd av problemet.
– Det visade sig att det bildats is på kontaktledningarna som gjorde att tågen inte fick ström, säger Johannes Cleris, presskommunikatör på SJ.
Vissa tåg kunde ledas om, men många tåg ställdes in. Hur många resenärer som drabbades är svårt att säga, enligt Johannes Cleris, men på onsdagskvällen bokades hotellrummen i Karlstad upp fort. Ett hotell berättar att de fick över 70 nya bokningar.
En stund på torsdagsmorgonen kunde tågen åter rulla längs västra stambanan, och många resenärer som sovit på hotell under natten kunde fortsätta sin resa.
Men många resenärer fick ingen information förrän strax innan det inställda tåget var planerat att avgå.
Enligt Trafikverket, som ansvarar för både rälsen och kontaktledningarna, är problemet ovanligt och berodde på speciella väderförhållanden som inte hade gått att förebygga mot.
– Det var först väldigt fuktigt i luften, och sedan frös det till vilket ledde till de här isbildningarna som inte kan tas bort på något annat sätt än för hand, säger Katarina Wolffran, kommunikatör på Trafikverket.
Sträckan där isen lagt sig som rör runt ledningarna är flera tusen meter lång, och medan isen knackas bort måste strömmen vara avstängd.
Fick vända tillbaka
Svante Nödtveidt är på väg från Åmål till Stockholm med sin familj. På onsdagskvällen fick tåget vända tillbaka och familjen blev strandsatta i Karlstad. Svante Nödtveidt är ganska nöjd med tillvaron ändå.
– Vi fick sova på hotell och vi fick äta jättegod frukost, säger han.
Föräldrarna blir sena till jobbet, men hade möjlighet att flexa.
– Det går ju bra för oss som kan det och som hade möjlighet att lägga ut för hotellvistelsen, det är värre för dem som inte kan ha den flexibiliteten, säger Sara Nödtveidt.
Mindre nöjda är Leo Whetfielt och Katie Hind från England. De satt på ett tåg från Oslo och fick ingen information om vad som hände, annat än ett utrop i tåget en kvart innan det kom fram till Karlstad och togs ur trafik. De vet fortfarande inte vad som var fel och satt i telefonkö i över en timme för att få kontakt med SJ på morgonen.
– Vi fick knappt någon information alls och vet inte vad vi kan få tillbaka för eller hur vi ska göra nu. Tågen i England fungerar verkligen inte bra, men det här är en katastrof, säger Leo Whetfielt.
Planen var att bo på hotell i Stockholm och kliva upp tidigt för att hinna se stan innan de reser vidare mot Köpenhamn på kvällen.
– Jag är förvånad över hur lite information vi fått, speciellt eftersom det innebär så stora förseningar. Vi är ett halvt dygn sena, säger Katie Hind.
40 minuter i iskyla
Andrea Henriksson skulle ta nattåget till Östersund. När hennes första tåg ställdes in bokade hon om resan till ett annat tåg på kvällen, men även det ställdes in.
– Det är irriterande att informationen kommer så sent. Det är som att de aldrig vet förrän de startar tåget, och då skickar de ut men det är ju oftast för sent, berättar hon.
På morgonen möttes resenärerna i Karlstad av informationen att tåget mot Stockholm var sent med anmärkningen ”Snö/is”, och ingen angiven ny avgångstid. I nästan 40 minuter fick de vänta utan mer information på perrongen i minus 10 grader.
– Det gick att se i appen då att tåget inte hade avgått från första stationen. Det kunde de informerat oss om så att vi kunde väntat inomhus, säger Andrea Henriksson och fortsätter:
– Det blir vinter varje år. De borde vara bättre förberedda för att hantera väderomslag.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.