– Vi har höjda räntor, vi har folk som inte kommer ha råd att bo kvar i sina bostäder. Vi måste ta ansvar för dem också och det gör den här regeringen, säger han i talarstolen.
Mindre än ett halvår senare:
Martin Melin står i sitt hem och visar med ett bländande leende upp kalsongerna som han har på sig. Ett par ljusblåa kalsonger i dag, säger han i klippet som sändes ut till hans över 100 000 följare på Instagram.
– Just nu gratis! Du betalar bara portot på 49 spänn, säger Martin Melin.
I kalsongklippet på Instagram säger Martin Melin också att man beställer hem kalsongerna hur ofta man vill. Allt detta för en tjänst som enligt Martin Melin just nu är gratis, man betalar bara portot.
Men helt gratis är det såklart inte.
Bolaget finns i Schweiz
Den med intresse av att följa bolagen och se var pengarna hamnar hittar snabbt ett bolag i Schweiz, Corlux International, som med hjälp av ett svenskt inkassobolag har skickat närmare 5 000 personer som prenumererat på något av bolagets tjänster till Kronofogden sedan 2018. Från den 1 januari 2022 har Corlux International, som alltså äger varumärket Front underwear som Martin Melin gör reklam för, skickat cirka 1 800 personer till Kronofogden, uppger myndigheten.
Inte helt gratis, alltså.
Bolagets svenska delägare äger dessutom ett annat svenskt inkassobolag som driver in skulder åt mindre elbolag, flyttfirmor, byggbolag – och snabblåneföretag.
Martin Melin säger att han inte gör någon större bakgrundskontroll på bolagen han samarbetar med, han litar på sin mellanhand.
– Men nu med den kunskap jag har efter ett halvår i riksdagen kommer jag kolla upp om samarbeten har till exempel verksamhet i Kina.
Var är kalsongerna du gör reklam för tillverkade?
– Ingen aning.
Sen lägger han till att man alltid kan kolla upp ännu mer, att det här är ett ”wake up call” och att han kanske bör nämna villkoren för tjänster han gör reklam, det tar han med sig från samtalet med reportern.
– Men man måste också ställa krav på folk att de inte binder upp sig på dyra lån och dyra prenumerationstjänster.Jag säger inte att allt ansvar ligger på kunden. Men man måste ställa krav på en konsument. Vi kan inte ha ett kravlöst samhälle.
Men du gör inget av det du säger att andra ska göra?
– Jag gör en snabb googling. Jag har gjort samarbeten i tio år och blivit mer noggrann. Men jag kollar inte ägare och sånt.
Samarbetet med Corlux kom till medan Melin satt i riksdagen men han valde att vänta till efter tiden i riksdagen var över med att lansera det.
– Jag tror det hade stört den allmänna opinionen. Folk är negativt inställda till den som gör reklam. Hade jag suttit i riksdagen hade det retat upp ännu mer, säger han.
Han vill inte uppge hur mycket han tjänade på samarbetet, mer än att han ”tjänade bra”.
Väntade bara en vecka
Reklamsamarbetet med Corlux inleddes bara en vecka efter att Martin Melin hade avslutat sitt halvår i riksdagen som inhoppare när den ordinarie ledamoten och utrikespolitiska talespersonen Joar Forssell var föräldraledig i ett halvår.
Men nu är riksdagsuppdraget som gav Martin Melin 73 000 kronor i månaden slutfört och pengarna ska i stället dras in till det egna bolaget Golden Arches, där han är ensam ägare och exfrun, den framgångsrika författaren Camilla Läckberg, är suppleant.
I bolaget drog han 2021 in intäkter på nästan en miljon kronor, och en vinst på strax över 600 000 kronor. Bolaget startade han redan i mars 2012 och första året var omsättningen en halv miljon kronor och bolaget har gått med vinst från start tack vare bland annat reklamsamarbeten under åren.
Säljer också kosttillskott
Dagens ETC har i flera veckor sökt Liberalernas pressavdelning med frågor om hur partiet ser på att en av deras politiker också är influencer och om var gränsen går för samarbeten. Regeringspartiet har inte återkommit.
I riksdagens uppförandekod står bland annat att riksdagens ledamöter i sitt uppdrag ska agera för att ”främja allmänintresset” och inte utnyttja sin ställning för personlig vinning.
Åtta dagar senare
Vidare står att uppdraget ställer höga krav på integritet och att ledamöterna bör undvika situationer som kan skada folkets förtroende för riksdagen.
Kalsongreklamen gjorde Martin Melin den 8 maj, bara åtta dagar efter att hans uppdrag i riksdagen upphört. Två dagar senare var det dags för nästa uppdrag: för kosttillskott från Allevo, ett varumärke som ägs av Karo Pharma som i sin tur ägs av riskkapitalbolaget EQT.
– Här har du ett komplement som ger mig bra energi och få kalorier, exakt det jag är ute efter, säger han och hänvisar sina följare till en reklamlänk.
Men sedan dess har det inte blivit några fler samarbeten för den tidigare Robinsonvinnaren Martin Melin.
Partiet sökte kända namn
Inför riksdagsvalet knöt Liberalerna till sig flera kända namn med hopp om att sticka ut och synas. Men det var bara Martin Melin som tack vare att han är förste ersättare i Stockholm fick prova på arbetet som riksdagsledamot.
Tiden som ersättare kantades också av kritik, bland annat för att han i riksdagen beskrev Turkiet som en demokrati, något hans parti inte står bakom.
– De har fria val. De har oppositionspartier, sa han då och fick sylvass kritik.
Efter det ändrade han sig så att det passade partiets linje. På sitt instagramkonto, samma som han nu använder för reklamsamarbeten, lade han under tiden i riksdagen ut bilder och korta videos från arbetet som riksdagsledamot för Liberalerna. Förutom att prata om regeringens arbete för att förhindra att personer hamnar i ekonomisk utsatthet så har han pratat om arbetet som polis.
– Jag vill såklart som liberal lösa alla konflikter i världen, har han bland annat sagt i ett anförande.