I tre avsnitt har tittarna fått följa en grupp kvinnors jakt på att bli Kappahls nya ansikte utåt. Som vanligt i modelltävlingar börjar det med att en stor grupp ska bli mindre. En jury bedömer vilka som har det rättat utseendet och därmed får tävla vidare. De fäller kommentarer som ”Du är lite mellanmjölk-alldaglig i min bok”, ”för mycket till och med för mig, med läppar, tuttar och rumpa”, och ”jag har lite problem med din längd, för att vara ärlig”.
En av dem som har reagerat på She's got the look är Linus Fremin, tv-kritiker på TVdags.se. Han menar att programmet är värre än de flesta i genren.
– Mest reagerar jag på själva tonen, den är väldigt hård och elak. Det genomsyrar hela programmet. Juryns sätt och kommentarer gör att kvinnorna slutar vara människor och bara blir objekt, köttstycken helt enkelt. Inte ens ett program som Top Model är lika hårt, säger han.
I en episod pratar jurymedlemmen Henrik Halvarsson om att många tävlande i sina presentationer påpekar att skönhet till stor del kommer inifrån. Fånigt, menar han och säger att: ”Va fan, en fotomodell är en klädhängare liksom, det har ju sagts sen tidernas begynnelse”.
– Det är ju inte ens sant. Numera är fotomodeller snarare personliga varumärken, affärskvinnor, säger Linus Fremin.
”Omodernt redan för tio år sedan”
Även komikern och artisten Josefin Johansson har reagerat på programmet. Hon följer tv-program som Top Model och Paradise Hotel, och säger sig vara en ”härdad tv-tittare” – men det här är särskilt illa, menar hon.
– Tre vuxna människor sitter och förolämpar en fjärde vuxen människas utseende på ett sätt som bara känns elakt. Jag klarade inte av att titta klart på det, säger Josefin Johansson.
Trots att hon själv följer liknande program tycker hon att själva programidén är sunkig. Särskilt eftersom Sjuan och Kappahl har poängterat att det ska vara ett program där en annan slags skönhet än de rådande idealen lyfts fram.
– Samtidigt som vi har en debatt om huruvida kvinnor bedöms utifrån andra kriterier än män, drar man det här till sin spets. Man ska tävla i utseende. Det var omodernt redan för tio år sedan, säger hon.
Kappahl själva menar att de har fått positiva reaktioner på programmet från sina kunder. Om kritiken mot juryn säger informationschef Charlotte Högberg:
– Självklart har vi inga önskemål om att någon ska ta illa vid sig av tonen, tvärtom. Varje jurymedlem granskar deltagarna ur sitt yrkesperspektiv. Vår jurymedlem, Carina Ladow, är tydlig med att Kappahl söker en kvinna som passar till vår målgrupp. En kvinna som har ett moget utseende och som ser sund ut.
– Stämningen under inspelningarna varit varm och vänskaplig och det hoppas vi förmedlas i programmet.