Sedan den 16 januari kan Göteborgs invånare lägga förslag till politikerna via kommunens hemsida. Det kallas E-förslag, eller som kommunen valt att döpa det till: Göteborgsförslaget. Reglerna är enkla. Man laddar upp ett förslag på något som borde förändras i kommunen på hemsidan för Göteborgsförslaget. Under tre månader får andra läsa, kommentera och, om de håller med, rösta på förslaget. Efter de tre månaderna skickas alla förslag som fått över 200 röster vidare till den del av kommunen som ansvarar för just den frågan.
Mängder av förslag har inkommit och flera är redan ute på behandling i nämnderna. Det förslag som först fick de 200 röster som krävs, kom från Ted Johansson som tycker det är dags med avgiftsfri kollektiv-trafik i Göteborg.
– Avgiftsfri kollektivtrafik är något som behövs i Göteborg. Det är en växande stad och att fortfarande ha avgifter i kollektivtrafiken känns inte modernt. Nolltaxa skulle gynna staden på många sätt helt enkelt.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Drivit frågan tidigare
Ted Johansson hade inte hört talas om att Göteborgsförslaget existerade förrän han såg en annons på en busskur. Han har inte tidigare aktivt drivit frågan om nolltaxa i kollektivtrafiken, utan det var just Göteborgsförslaget som fick honom att engagera sig för att få till en förändring.
– Det finns många fördelar med nolltaxa. Dels får vi mindre trafik i stadskärnan, vilket staden ju arbetar för på många andra sätt. Det skulle också göra det billigare för många familjer att kunna transportera sig. Sen är det en stor vinst för miljön också. Det ser man i rapporter från de kommuner som redan infört nolltaxan.
I januari räknade ETC Göteborg tillsammans med ekonomen Stig Ljunggren ut vad det skulle kosta att slopa taxorna på spårvagnar, bussar och båtar i staden. 98 öre per intjänad hundralapp mer i skatt skulle varje invånare behöva betala. Det skulle leda till att nästan alla fick en lägre månadskostnad för kollektivtrafiken än vad månadskortet kostar i nuläget.
Inte kommunens ansvar
Ett problem med det förslag som Ted Johansson lagt är att det inte, sedan flera år, längre är kommunen som ansvarar för kollektivtrafiken. Det beslutas i stället på regional nivå och därför omfattas inte kollektivtrafiken av Göteborgsförslaget.
Stina Hall Hellqvist jobbar på stadens Konsument- och medborgarservice. Hon menar att kommunen i början varit mer öppna i sin bedömning av vilka förslag som får komma in.
– Det beror på hur politikerna vill att det ska utvecklas fram-över. Vill man att det ska vara ett sätt att lägga örat på marken och ta reda på vad medborgarna tycker eller vill de ha tydligare, skarpa, förslag som de kan besluta om direkt? säger hon.
Upp i kommunstyrelsen
Förslaget kommer att behandlas av kommunstyrelsen. Enligt riktlinjerna ska det ske så snart som möjligt och nästa sammanträde sker den 3 maj. Då kommer antagligen ett beslut att tas.
Ted Johansson hyser inga större förhoppningar om förslaget ska gå igenom den här gången, men tycker det är viktigt att visa att det finns många som vill ha avgiftsfritt i kollektivtrafiken.
– Även om det inte blir något den här gången, eller nästa, eller nästa efter det, så hoppas jag att det till slut kommer bli verklighet någon gång i framtiden, säger han.